Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Hoe groot de kans op kinderarbeid is, verschilt per land en per schakel in de productieketen. Zo zijn India, China, Oezbekistan, Bangladesh, Egypte, Thailand en Pakistan berucht. Ook geldt: hoe dieper je de keten ingaat, hoe groter de kans dat je er minderjarige meiden en jongens aantreft.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
”Primark heeft zelf geen eigen fabrieken, en de fabrieken waarin we onze kleren laten maken delen we voor 98% met andere bekende merken. En dan niet alleen met ketens maar ook met dure labels.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Lage lonen en lange werktijden blijken een belangrijke rol te spelen bij de beslissing van ouders om hun kinderen van school te halen en uit werken te sturen. Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie.
Denk bijvoorbeeld aan natuursteen, kleding, elektronica en specifieke ingrediënten zoals mica in cosmetica. Tenslotte wil geen enkel bedrijf geassocieerd worden met kinderarbeid en heb je als consument daar een belangrijke stem in.”
Zo blijkt dat C&A in Nederland twee (riemen)leveranciers telt en in Bangladesh op liefst 124 fabrikanten een beroep doet. In totaal doet de retailer in veertig landen zijn inkopen. De lijst is gepubliceerd bij het nieuwe duurzaamheidsrapport van C&A, dat eveneens online te vinden is.
Primark heeft geen eigen fabrieken en kiest de partijen met wie ze samenwerkt heel zorgvuldig. Elke fabriek die Primark-producten maakt, moet zich houden aan de Gedragscode van Primark.
Ook bij leveranciers van Boohoo.com in het Verenigd Koninkrijk zitten een aantal dingen niet pluis. Arbeiders zouden er werken in onveilige omstandigheden en zouden onder het minimumloon worden betaald. De fast fashion-bedrijven zelf besteden de productie vaak uit aan aannemers en onderaannemers.
Shein degradeert kleding tot een ultiem wegwerpproduct
Bovendien staat het internet vol met negatieve reviews van consumenten die zich verbazen over hoe slecht de fit en kwaliteit van Shein items zijn (53% van de reviews op Trustpilot is negatief).
Bedrijven die zich op de lijst bevinden, zijn merken als G-Star, Sissy Boy, Vanilia en De Bijenkorf. Maar ook het lagere segment biedt eerlijke en duurzame kleding. Zo zijn ook C&A, Coolcat, Hema en Wehkamp opgenomen in de lijst.
Al in 1874 zorgde het Kinderwetje van van Houten ervoor dat kinderarbeid onder de 12 jaar in Nederland afgeschaft werd. Met al deze wet- en regelgevingen in Nederland tegen kinderarbeid kunnen we wel stellen dat kinderarbeid ver van ons af staat.
'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Voorheen werd de kleding vijf keer als test gewassen door Primark. Wat inhoudt dat de kleding minimaal vijf wasbeurten kan overleven. Dit wil Primark verhogen naar dertig testwasbeurten.
Waar kan je checken of je kleding 'schoon' is? * De Fair Wear Foundation heeft een database waarin je merken kan zoeken en hoe eerlijk ze zijn. * De Europese non-profit organisatie Made By houdt bij in hoeverre de productie van stoffen schadelijk is voor het milieu. Hier kun je zien hoe kledingmerken daar op scoren.
WIST JE DAT? We zijn een van de eerste internationale modeketens die in 2030 op grootschalige basis met hernieuwbare katoenteelt gaan werken. Dat doen we om de biodiversiteit te verbeteren, de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan en boeren een duurzamer levensonderhoud te geven.