De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Zorg daarom dat je je autosleutel afschermt tegen kwade bedoelingen. Dat kan bijvoorbeeld door hem 's avonds in een metalen blikje te leggen, maar handiger is een hoesje als deze. Het hoesje schermt het draadloze signaal van de sleutel af, zodat het niet opgevangen kan worden om je auto te stelen.
Normaal gesproken moet u bij autodiefstal 2 autosleutels kunnen overleggen. Dat is in dit geval geen probleem, aangezien uw auto gestolen is zonder dat de autosleutels hiervoor gebruikt zijn. Verzekeraars gaan echter verschillend om met een autodiefstal zonder sleutel.
Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto. U vraagt zich af of er voor het blikje nog een alternatief is wanneer u bijvoorbeeld buiten op een terras zit.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Als u kiest voor een autosleutel zonder afstandsbediening bent u in totaal € 79,- kwijt. Hier kunt u de auto met de hand mee bedienen en starten. Voor een autosleutel met afstandsbediening bent u in totaal € 129,- kwijt en hiermee kunt u auto openen op afstand. Met deze sleutel kunt u natuurlijk ook de auto starten.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
Elke keer als je je auto start, zendt de chip een nieuwe code naar het startonderbrekingssysteem. De codes tussen dit systeem en de motor veranderen dus continu. Autoriseert de motor de code, dan kan de auto worden gestart. Zo niet, dan wordt de software geblokkeerd.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
Hackers kunnen veel modellen Honda-auto's vanaf een afstandje ontgrendelen en starten. Dat hebben beveiligingsonderzoekers laten zien. Hackers kunnen de codes achterhalen die de zenders in Honda's autosleutels gebruiken om de deuren van de auto's van het merk te openen.
De auto openbreken zonder schade is namelijk ook mogelijk door de ruitenwisser van uw auto te gebruiken. Deze optie is vooral geschikt als de autodeur op een kiertje staat. Dan pakt u de ruitenwisser en stopt deze door de kier. De ruitenwisser biedt de mogelijkheid om de ontgrendelknop te ontgrendelen.
Controleer of je auto op slot zit
Vanwege de Carlock Jammers adviseert de politie om extra te controleren of je auto op slot zit. Bij de meeste auto's kun je horen dat hij op slot gaat. Maar je kunt dit meestal ook zien aan de knipperlichten die een paar keer aangaan.
Hoe veilig is een stuurslot? Een stuurslot is een goede en bovendien simpele manier om je auto extra te beveiligen. Een stuurslot vertraagt de dief, waardoor deze vaak al geen zin meer heeft om in te breken in je auto.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.