Scammen is een vorm van oplichterij. Hierbij probeert iemand je op basis van leugens zo ver te krijgen om een bedrag naar hem/haar over te maken. Als er een scammer op Direct Wonen actief is, herken je dit vaak hieraan: Allereerst zegt de aanbieder altijd dat hij of zij in het buitenland zit.
'Je gaat naar politie.nl en op de homepage heb je een knop naar internetoplichting: check de verkoper. Je kunt hier vier entiteiten controleren: e-mailadres, rekeningnummer, telefoonnummer of de url van een webwinkel. ' Vervolgens krijg je te zien of de ingevulde gegevens bij de politie bekend zijn.
Hoe gaat het in zijn werk? Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. De eerste kennismaking kan zelfs via telefoon gebeuren.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Scammen is een vorm van oplichterij. Hierbij probeert iemand je op basis van leugens zo ver te krijgen om een bedrag naar hem/haar over te maken. Als er een scammer op Direct Wonen actief is, herken je dit vaak hieraan: Allereerst zegt de aanbieder altijd dat hij of zij in het buitenland zit.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.
Op uw mobiele telefoon kunt u valse sms-berichten van oplichters ontvangen. Dat wordt ook wel smishing genoemd, phishing via sms. De afzender van het sms-bericht lijkt uw bank te zijn, of een ander vertrouwd bedrijf of instelling.
U krijgt te horen dat anderen gebeld worden vanaf uw nummer maar u weet zelf van niets. Iemand anders misbruikt dus hoogstwaarschijnlijk uw nummer, meestal met kwade bedoelingen. Dit verschijnsel wordt spoofing genoemd. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan.
Verdachte telefoontjes melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Je kan gebeld worden door buitenlands telefoonnummer dat je niet bekend voorkomt. Ze hangen op en hopen dat jij terugbelt. Telefoonfraude kan je veel geld kosten.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht. Laat uw ID-kaart niet zomaar kopiëren.
Bij identiteitsfraude legt het Openbaar Ministerie een boete op van 380 euro. Word je een tweede keer gepakt, dan moet je door naar bureau Halt. Ook voor de horecaondernemers hangt er een boete van 1360 euro boven het hoofd indien er alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de achttien jaar.
Omdat je burgerservicenummer een uniek nummer is, zijn de privacy risico's groot. Met dit nummer kunnen criminelen identiteitsfraude plegen en hebben ze toegang tot je dossier. Wanneer je BSN eenmaal in handen is van criminelen, is de kans groot dat deze onderling wordt doorverkocht in het criminele circuit.
Echte nummers, foute boel
Ze maken gebruik van spoofing: slachtoffers zien op hun telefoonscherm een ander nummer. Wie dat belt komt bij particulieren, bedrijven of bij instanties terecht, die van niks weten.
Dit is een vorm van oplichting waar men hartverscheurende berichten over natuurrampen, ernstig zieke kinderen of andere ontvangt waarbij gevraagd wordt een gulle bijdrage te doneren aan een onbekende organisatie. Oplichters maken hierbij gebruik van het medeleven van mensen en spelen vaak in op de actualiteit.
Nep-sms'jes bij Gelijk Oversteken Service (GOS)
In plaats van te betalen, stuurt de koper een nep-sms naar de verkoper, die echt van Marktplaats afkomstig lijkt (zogenoemde spoofing). In de sms wordt bevestigd dat de betaling naar de GOS gedaan is. Ga als verkoper niet op deze sms af.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
Slechts enkele organisaties mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Uw werkgever en banken mogen dit bijvoorbeeld. In de praktijk vragen ook andere organisaties een kopie van uw legitimatiebewijs. U bent niet verplicht om die aan hen te geven.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Denk aan het verwijderen of onleesbaar maken van BSN, pasfoto en handtekening. Voor dit doel zijn bij gemeenten en de ANWB hoesjes of ID Covers te koop die de bewuste velden afschermen. De overheid heeft een speciale app ontwikkeld voor het maken van een veilige kopie van een identiteitsbewijs: KopieID.
De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen. De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels.
Bijvoorbeeld door omgekeerd te zoeken via telefoonboek.nl. Deze zoekmachine voor telefoonnummers is je beste kans om te achterhalen wie je belt. Heb je resultaat? Dan zie je welk bedrijf of persoon je probeerde te bellen.