De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Simpel: houd de batterij verticaal, een klein stukje boven de tafel of een ander vlak oppervlak en laat de batterij voorzichtig vallen. Blijft de batterij rechtop staan en stuitert hij niet? Dan is hij nog vol. Stuitert de batterij wel en valt 'ie om, dan is de batterij leeg.
Batterijen kunnen getest worden met behulp van een multimeter of een speciale batterij tester. Deze testers zijn verkrijgbaar in hele simpele uitvoering voor 1 (mini) penlite met 1 led die gaat branden als de batterij voldoende capaciteit bezit.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Niet elk soort accu is nog te herstellen als deze leeg is. Een gesloten accu is dat vaak, helaas, niet of nauwelijks. Dit type batterij is te herkennen aan doppen die niet open kunnen. Een accu die doorgaans wél goed te repareren is, is een natte (plaat)accu.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten.
Een andere manier om de capaciteit van de accu te meten is Wattuur. In dat geval wordt het aantal Ah vermenigvuldigd met het voltage van de accu. Zo heeft een 12V100 (een 12 volt accu met een capaciteit van 100Ah) een capaciteit van 12×100 = 1200Wh. Een 24V50Ah accu heeft een capaciteit van 24×50=1200Wh.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Accu vervangen
Een accu gaat gemiddeld vier tot zes jaar mee bij normaal gebruik, maar kan ook korter of langer zijn. Het kan echter zijn dat de dynamo niet voldoende laadstroom levert voor de accu. De dynamo moet namelijk tussen de twee en vier procent van de accucapaciteit aan laadstroom leveren.
Ga hiervoor naar Instellingen, Batterij en dan naarBatterijconditie. Hier ziet u bovenaan de Maximumcapaciteit. Indien deze op 85% of lager staat is deze toe aan vervanging. Onder de 80% krijgt u automatisch een Reparatie melding.
Als je batterijpercentage op 80% zit, functioneert alles dus nog steeds zonder prestatieverlies. Denk er wel aan dat vooral bij oudere modellen een perfect functionerende batterij natuurlijk niet dezelfde prestaties levert als die van een nieuwer model.
Als je een telefoon telkens oplaadt van 30 tot 80 procent kan je de volgens batterij-experts van Battery University de levensduur van je accu en het aantal levenscycli verdubbelen. Dat komt door het vermogen dat nodig is om een smartphone op te laden.