Neem contact op met je mobiele provider om je simkaart te testen. Als er een andere telefoon in de buurt is dat dezelfde operator gebruikt, kun je je simkaart met die telefoon testen. Als het probleem zich blijft voordoen nadat je een geldige simkaart hebt teruggeplaatst, probeer dan je telefoon opnieuw op te starten.
Soms kan iets simpels als een herstart er al voor zorgen dat je weer kan bellen. Start bij problemen altijd eerst de telefoon opnieuw op. Er zijn functies zoals "vliegtuigmodus" of "Niet storen" die ervoor zorgen dat je niet bereikbaar bent of kan bellen.
Kijk of de instellingen van je telefoon wel goed staan. Dit kan je doen via Toestelhulp openen in nieuw tabblad Als laatste kan je kort even je simkaart in een andere telefoon plaatsen en kijken of je dan wel kan bellen en gebeld kan worden. Zo kunnen we achterhalen of het aan je telefoon ligt of aan je simkaart.
Wat betreft de situatie omtrent het bellen is het handig om te checken of je simkaart goed in je telefoon geplaatst is en of je de Simpel simkaart gebruikt. Na deze check is het ook raadzaam om je telefoon even uit te schakelen en weer aan te zetten zodat je opnieuw bij het netwerk wordt aangemeld.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Als u 'Geen service' of 'Zoeken' in de statusbalk van uw iPhone of iPad (Wi-Fi + Cellular) ziet, is uw apparaat niet verbonden met een mobiel netwerk. Als u 'SOS' of 'Alleen SOS' in de statusbalk ziet, kan uw apparaat nog wel het alarmnummer bellen.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel iPhone opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden alle bewaarde instellingen, inclusief wifiwachtwoorden, voorkeursnetwerken en VPN-instellingen, gewist. Probeer op een andere plaats te bellen.
Er komen geen telefoongesprekken binnen op mijn iPhone
Misschien heb je nummers doorgeschakeld. Controleer dit in Instellingen > Telefoon > Doorschakelen. Controleer of je de beller geblokkeerd hebt via Instellingen > Telefoon > Geblokkeerde contacten.
Heb je problemen met internetten, bellen of sms'en? Kijk dan op de actuele storingskaart op odido.nl of er een storing is, of dat er geplande werkzaamheden bij je in de buurt zijn. Ook kun je op die kaart een probleem op je locatie melden.
Gebruik je in het buitenland je smartphone door te bellen, internetten of sms'en? Dan ben je aan het roamen. Binnen de EU betaal je hiervoor geen extra kosten, dus zijn de kosten hetzelfde als in Nederland ('Roam Like at Home'). Het ontvangen van telefoontjes in de EU is gratis, net als thuis.
Met de Niet Storen functie is het mogelijk om alle binnenkomende meldingen, berichten en telefoongesprekken wel te ontvangen, maar er geen meldingen van te krijgen.
Schakel je apparaat uit en weer aan.Zorg dat een andere app je microfoon, audioapparaat of camera niet gebruikt. Als je een computer gebruikt, zorg dan dat je een camera, microfoon en audioapparaat hebt. Probeer problemen op te lossen via de instellingen van je computer.
1) Open de telefoon-app en ga naar Instellingen >> Oproep instellingen >> Meer instellingen >> Oproepen blokkeren.Staat daar iets aan?Indien ja, zet het blokkeren uit.
Als 'Bellen via wifi' niet is ingeschakeld voor een lijn, gaan alle inkomende oproepen op die lijn (inclusief oproepen van hulpdiensten) rechtstreeks naar de voicemail (indien beschikbaar bij je aanbieder) wanneer de andere lijn in gebruik is. Je ontvangt geen meldingen voor gemiste oproepen.
U hebt in dit geval mogelijk per ongeluk het scherm met uw vinger of uw gezicht aangeraakt, waardoor de oproep werd beëindigd. Als u Aan/uit-knop beëindigt oproep hebt ingeschakeld, hebt u mogelijk per ongeluk tijdens een oproep op de aan/uit-knop gedrukt, waardoor de oproep werd beëindigd.
Landen buiten de Europese Unie, zoals de Verenigde Staten
Zet roaming dan uit. Je betaalt daar de kosten buiten je bundel en die lopen snel op. 1 MB aan data in de Verenigde Staten kost € 2,50. Het is slim om in dat soort landen wifi te gebruiken.
Ga naar 'Instellingen' en vervolgens naar 'Mobiel netwerk'. Druk vervolgens op 'Opties mobiele data'. Waarschijnlijk staat je roaming standaard aan. Zet het schuifje bij 'Dataroaming' naar links om je roaming uit te schakelen.
Bij bellen en internetten in het buitenland gebruik je het mobiele netwerk van een andere provider.Dat heet roaming.Bij mobiel internet wordt dat ook wel dataroaming genoemd. Zodra er sprake is van roaming, gelden er andere regels dan in Nederland.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen onder 'Algemeen' > 'Info' in Instellingen opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Simkaart is (nog) niet geactiveerd
Of wissel je van provider? Dan kan je toestel inderdaad ook de melding "geen service" of "geen sim" tonen. Als je een nieuwe simkaart van ons krijgt toegezonden, is deze meestal al actief.
Het kan zijn dat de simkaart beschadigd is. Je kunt een nieuwe simkaart ophalen in een van onze winkels. Neem hiervoor een geldig ID bewijs mee. Kun je eens de instellingen controleren voor het netwerk (Android & Apple)?