Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Uitlaatgasturbo's onderhouden. De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
Turbo vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Hoe de druk van de turbo is kun je zien via een turbodrukmeter of AVCR.
Er zijn verschillende manieren om een motor krachtiger te maken. De meest voor de hand liggende is de longinhoud vergroten, door het motorblok fysiek groter (maar tegelijk zwaarder) te maken. Kan dat niet omwille van milieu- of andere beperkingen, dan is de turbo een prima alternatief.
Je turbo schoonmaken gaat heel gemakkelijk met een turbo cleaner. Bijvoorbeeld die van Wynn's of de set van Innotec. Deze bevat alle producten en hulpmiddelen voor een snelle en zeer betaalbare reinigingsoperatie van je turbo.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
Turbo-olielekkage
Dat geldt ook voor een turbo die is aangesloten op het oliecircuit van de motor. Het zijn vaak de aan- en afvoerverbindingen die kunnen lekken door een beschadiging of onjuiste montage. Inwendig kunnen ook lekkages ontstaan, waardoor olie in de turbo zelf kan lekken met blauwe rook als gevolg.
Turbo vervangen Audi kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.