Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-.Daar komen nog administratiekosten bij.Vrachtauto's betalen €250,-.
De boete is € 100,-. Deze boete wordt opgelegd door het CJIB. Er komen administratiekosten bij.
De milieuzones worden namelijk gecontroleerd met camera's die de nummerborden herkennen. Dat systeem is gekoppeld aan de gegevens van de RDW, en zo kan automatisch worden vastgesteld of een auto wel aan de voorwaarden van de milieuzone voldoet.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer. Auto's die niet op diesel rijden zijn gewoon welkom in de milieuzone.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Duitse tankstations mogen namelijk milieustickers verkopen, maar alleen als ze een garage of een werkplaats hebben waar ze je kentekenbewijs kunnen checken. Als je zeker wil weten dat een tankstation aan deze voorwaarde voldoet, kun je het beste langsgaan bij een station van de Tüv.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.
De milieuzone is sinds 1 april 2021 strenger voor personen- en bestelauto's op diesel. Dieselauto's mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Hiervoor was dat emissieklasse 3 of hoger. De strengere milieuzone is een van de maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Auto's die op benzine, aardgas of lpg rijden en minimaal aan de emissienorm Euroklasse 2 voldoen, mogen de milieuzone betreden. Voor dieselauto's zijn de regels strenger. Alleen dieselauto's die aan Euroklasse 5 en 6 voldoen, mogen de milieuzone in.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Verkrijgbaarheid milieusticker
De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels en via anwb.nl/webwinkel/milieusticker-duitsland. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. De kosten zijn € 13,95 inclusief verzendkosten.
Indien u niet in Nederland woonachtig bent maar wel beschikt over iDEAL, kunt u gewoon een milieusticker bestellen in de Online shop. In overige gevallen kunt u de Umweltplakette aankopen bij uw dichtstbijzijnde ANWB-winkel of een TÜV-station in Duitsland.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
In Isère (onder meer Grenoble en omgeving, Grenoble-Alpes Métropole of Métropole grenobloise) geldt een tijdelijke milieuzone (ZPA): bij aanhoudende extreme luchtvervuiling is de milieusticker verplicht op alle wegen en snelwegen van Isère of delen ervan, bijvoorbeeld de metropool Grenoble.