Is de woning of het appartement gebouwd na 2001 of heeft het sindsdien verbouwingswerken ondergaan?Dan moet er een postinterventiedossier -of kortweg PID- aanwezig zijn. Hierin vindt de huurder belangrijke informatie zoals de plaats van nutsleidingen en gebruikshandleidingen voor elektrische toestellen.
Wanneer je een woning verkoopt die na 1 mei 2001 gebouwd of grondig verbouwd werd, dan moet je verplicht een postinterventiedossier overhandigen aan de kopers van de woning.
Als de verkoper niet over een verplicht PID beschikt (nooit opgemaakt, onvindbaar), dan moet de verkoper het dossier op eigen kosten laten opmaken door een veiligheidscoördinator of architect, ten laatste tegen het verlijden van de akte.
Wie maakt het postinterventiedossier op? Het postinterventiedossier kan niet zomaar door iedereen opgemaakt worden. Bij bouw- of verbouwingswerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is, moet het postinterventiedossier opgemaakt worden door de veiligheidscoördinator of de architect.
Met een postinterventiedossier kan een eigenaar, huurder, architect of aannemer bij verbouwingen gemakkelijk achterhalen wat de structuur van een gebouw is en welke materialen gebruikt werden.
Het postinterventiedossier (PID)
Het PID is verplicht af te geven aan de nieuwe eigenaar van elk pand waarvan de bouw of grote renovatie aanving sinds 1 mei 2001. De verkoper dient zelf een PID op te maken of uit te besteden. De prijs varieert en kan gaan van €400 tot €1000.
Een lastenboek is een cruciaal communicatiemiddel: het geeft de projectmanager een basis om een meetstaat op te stellen. Dat is een document waarin alle technische kenmerken van je bouwproject zijn opgenomen.
Het lastenboek geeft een globaal overzicht hoe de woning wordt opgebouwd en beschrijft de meest courante (afwerkings)materialen.
Een bestek, lastenboek of lastenkohier (Vlaanderen) is de omschrijving van een uit te voeren (bouw)werk, inclusief de van toepassing zijnde administratieve, juridische en technische bepalingen, materialen en uitvoeringsvoorwaarden.
In praktijk zal de architect een blanco meetstaat opstellen die wordt doorgestuurd naar de verschillende aannemers. Zij vullen elk op zich het deel in dat voor hen interessant is en binnen hun vakgebied ligt. Na afloop verzamelt de architect alle ingevulde meetstaten en bedragen.
Een lastenboek wordt vaak opgesteld voor een werf of een totale aanneming en verbindt alsdan alle aannemers die aan de werf of de aanneming deelnemen, mits het bewijs van instemming/onderschrijving van de het lastenboek door de desbetreffende aannemer kan bewezen worden.
De meetstaat geeft dus de prijs van jouw woning en omschrijft welke werken en materialen inbegrepen zijn in die prijs terwijl het lastenboek omschrijft hoe de werken uitgevoerd zullen worden. De meetstaat heeft voorrang op de plannen van de woning en het lastenboek.
Het bestek is de nauwkeurige beschrijving van de werken, met alle relevante inlichtingen m.b.t. de uitvoering en het verloop van de werken, rechten en plichten van de verschillende partijen, de te gebruiken materialen, de regeling van de werkzaamheden.
Wie maakt de bestektekening? Een bestektekening wordt gemaakt door de aannemer of een bouwkundig tekenaar. De vierde bouwkundige tekening, ook bekend als bestektekening, is een technische tekening die volgt op het definitieve ontwerp.
57,2 jaar. In 2020 was de gemiddelde levensduur van gebouwen 57,2 jaar. Meer dan 213 000 gebouwen dateren van voor 1900.
Voordelen van het bestek
Het bestek is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract.
Tijdens de fase van de gunning spelen de regels uit het KB van 8 januari 1996, zo verduidelijkte de rechter. In die fase heeft het bestek voorrang op de plannen. Bij de gunning moet men ervan uitgaan dat u een prijs maakt volgens de specificaties in het bestek. Let op!
Wat is een offerte? Een offerte, ook wel bestek genoemd, wordt vaak omschreven als het aanbod van een contract. Je vraagt aan je leverancier een voorstel voor een bepaald dienst of product. Hij maakt dan een offerte op.
In het bestek staan de technische en administratief juridische voorwaarden voor een goed verloop en de juiste oplevering van de bouw. Daarmee is het bestek leidend, boven zowel de tekening als de aannemersovereenkomst. Het is een leidraad op basis waarvan de aannemer een prijs afgeeft en vervolgens aan het werk gaat.
Een meetstaat is (kortweg) een gedetailleerde opmeting van de hoeveelheden materialen die bij een werk worden gebruikt. Een vorderingsstaat hangt samen met de wijze van tussentijdse afrekening tussen aannemer en bouwheer: naar gelang de vordering van de werken zal de aannemer (bv.
De wet rond overheidsopdrachten definieert een 'overheidsopdracht' als “een overeenkomst onder bezwarende titel tussen een of meer ondernemers en een of meer aanbesteders en die betrekking heeft op het uitvoeren van werken, het leveren van producten of het verlenen van diensten.”
Als aannemers rechtstreeks opdracht krijgen van de opdrachtgever (en ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun kwaliteit), dan is de totaalprijs al een heel stuk lager. Een algemene aannemer rekent immers minstens 10% winstmarge op onderaannemers.
Een kundige aannemer is gecertificeerd
Er zijn een tweetal belangrijke keurmerken en certificeringen waar een aannemer aan zou moeten voldoen voldoen. Allereerst is er het VCA-certificaat welke aangeeft dat een aannemer weet hoe hij veilig en zonder gevaar (ook voor het milieu) kan werken. Daarnaast is er BouwGarant.
De meetstaat wordt gebruikt als vergelijkingspunt voor offertes van aannemers. Het is als dusdanig niet verplicht maar experts raden aan om steeds een meetstaat op te nemen in het uitvoeringsdossier. Zo beperk je de kans om bedrogen uit te komen wanneer aannemers hun kostprijzen voorstellen.