De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
21 procent
De accijns is een vast bedrag per liter. Voor benzine is dat afgerond 82 cent en voor diesel 36 cent. De kale verkoopprijs is afhankelijk van de kosten van een liter olie op de markt. Is olie duurder, zoals nu als gevolg van de oorlog in Oekraïne, dan stijgt de kale verkoopprijs.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten wat te drukken. Door de maatregel daalt de prijs aan de pomp met 17,5 cent per liter diesel of benzine. De gemiddelde adviesprijs voor een liter E10-benzine (Euro95) staat vanaf zaterdag op 1,776 euro in België, terwijl die voor diesel 1,904 is.
Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Verlaging van de accijns op brandstof met 21%
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Het margetraject is de adviesprijs van een liter brandstof (zonder belastingen) minus de prijs af-raffinaderij. Het bedrag dat overblijft kan worden verdeeld tussen distributie- en marketingkosten, pompkortingen, marge voor de oliemaatschappij en, mits van toepassing, marge voor de ondernemer.
De brandstofprijs in Nederland bestaat voor meer dan 60% uit accijns en btw. In 2022 wordt in Nederland op een liter benzine liefst 83,2 cent geheven. Over de hele brandstofprijs, inclusief accijns, gaat nog eens 21 procent btw heen. Het btw-bedrag stijgt dus als de brandstofprijzen omhoog gaan.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Vooralsnog lijkt het erop dat de korting gelijk blijft. Dat betekent dat de accijnskorting per liter voor benzine 17,3 cent is, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG. Momenteel komt dat neer op een benzineprijs van gemiddeld 2,18 euro en een dieselprijs van 2,20 euro.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Volgens de Duitse automobielclub zijn de prijsstijgingen deels te wijten aan de grotere vraag naar brandstof nu de laatste week van de tankrabatt is ingegaan. De prijs voor een liter diesel is deze week gemiddeld 6,3 cent hoger dan vorige week.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Deze wet regelt de verlaging van het btw-tarief op energie van het algemene tarief (21%) naar het verlaagde tarief (9%) per 1 juli 2022, en de verlaging van de brandstofaccijns met 21% met terugwerkende kracht per 1 april 2022.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.83 (Euro), met een minimum van 1.71 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 1.99 (Euro) op 05-september-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.98 Euro.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in België
De actuele prijs van Euro 95 in België is € 1,75. De actuele prijs van Euro 98 in België is € 1,82. De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.