Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
Voertuigen van politie en hulpdiensten gebruiken steeds een tweetonige hoorn met de tonen a'–d" om de weg vrij te krijgen. Het geluid wordt in het Duits tatütata genoemd. Sinds kort worden door de politie ook sirenes gebruikt, maar alleen om een automobilist te doen stoppen.
Als u de sirene meerdere malen achter elkaar hoort, is er sprake van alarm. Er is dan zeker iets aan de hand. Het kan ook zijn dat u op een andere manier wordt gewaarschuwd, bijvoorbeeld door een rondrijdende geluidswagen. Volg dan de instructies op van de aanwezige autoriteiten.
Vaak staan ze op hoge gebouwen maar meestal op palen van wel 18 meter. Mensen binnen een straal van 600 meter van een paal moeten het luchtalarm kunnen horen. In de meldkamer van de brandweer staat een bedieningscomputer. Hiermee kan de brandweer een signaal sturen naar alle sirenepalen in de omgeving.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
Het luchtalarm is een sirene die gebruikt wordt om de bevolking te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Het luchtalarm is in de oorlog in het leven geroepen om te waarschuwen voor lucht-bombardementen, vandaar de naam luchtalarm.
De eerste maandag van de maand om 12.00 uur loeien traditioneel de sirenes (ook wel luchtalarm genoemd) in Nederland. Ze worden dan getest en klinken door het hele land. Het geluid moet overal hoorbaar zijn. Toch zal je gemerkt hebben dat de totaal 4278 sirenes niet altijd precies om 12.00 uur afgaan.
De 14-jarige Robin is 112-spotter. Haar filmpjes van politiewagens, ambulances en brandweerauto's doen het goed op TikTok. Ze heeft al meer dan 10.000 volgers. Robin heeft een apparaatje waar meldingen van de politie, brandweer en ambulance op binnen komen.
Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume. Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn.
Als de ambulance eenmaal gepasseerd is verwijdert hij zich, hij beweegt zich dus weg van de golven die hij heeft uitgezonden. Hierdoor is elke volgende golf die de sirene uitzendt verder verwijderd van elke eerder uitgezonden golf. De toppen staan dus verder uit elkaar en het geluid klinkt lager.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
Het luchtalarm is in Nederland vlak voor de Tweede Wereldoorlog ontstaan. Er werden in de steden sirenes geplaatst, grote elektrische toeters die de inwoners waarschuwden als er een luchtaanval plaatsvond. In 1952 werd dit systeem vervangen door een nieuw sirene-netwerk voor de Koude Oorlog.
Het WAS (de sirenes) is één van de crisiscommunicatiemiddelen die kan worden ingezet bij een ramp, crisis of ander ernstig incident. De sirenes zijn in 1998 in gebruik genomen. Het WAS bestaat uit 4.278 sirenes verdeeld over Nederland. In het geval van een ramp of crisis kunnen de sirenes worden aangezet.
Ja, om een paar voorbeelden te geven: in Frankrijk testen ze net als wij elke maand; op de eerste woensdag van de maand. In Noorwegen testen ze twee keer per jaar; op de tweede woensdag in januari en in juni. In Oostenrijk doen ze het jaarlijks, op de eerste zaterdag in oktober.
Als je de sirene hoort, is er mogelijk sprake van gevaarlijke stoffen. Ga daarom zo snel mogelijk naar binnen en sluit alle ramen, deuren, roosters en andere openingen. Zet indien mogelijk de mechanische ventilatie uit of zet het systeem op de laagste stand.
Ook een burgemeester, gouverneur of minister kan Be-Alert activeren, om een bericht uit te sturen naar iedereen op wie de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, zoals ramen en deuren sluiten bij een brand.
Infrageluid is strikt genomen dus eigenlijk geen geluid, omdat het voor mensen niet hoorbaar is. In feite zijn het heel langzame trillingen van bijvoorbeeld lucht, grond of water.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.