In België is de Mobiele Urgentiegroep (MUG) inzetbaar. Deze bestaat minstens uit een urgentiearts en een verpleegkundige met de bijzondere beroepstitel in de spoedgevallen en intensieve zorgen. Sommige ziekenhuizen bemannen hun MUG ook met een chauffeur.
Het MMT is vooral bekend van hun helikopter, de MMT-helikopter, die vroeger ook wel 'de traumahelikopter' werd genoemd.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Vanuit deze plaatsen is een goede dekking over Nederland. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met omliggende landen.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4).
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
Voor de Waddeneilanden verzorgt ANWB Medical Air Assistance het vervoer per helikopter van patiënten in opdracht van en in samenwerking met Regionale Ambulance Voorziening Fryslân. Deze helikopter wordt ambulancehelikopter of Medic01 genoemd.
De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het vliegveld te Eelde. De standplaats is dan ook in Eelde. De dekkende regio's zijn Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) waarin de helikopter actief is.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Sinds december 2010 vliegen de vier Nederlandse traumahelikopters 24/7.
In totaal worden er vier helikopters ingezet als Lifeliner. Deze zijn gestationeerd in Amsterdam (VUMc, Lifeliner 1), Rotterdam (Zestienhoven, Lifeliner 2), Nijmegen (vliegbasis Volkel, Lifeliner 3) en Groningen (vliegveld Groningen, Lifeliner 4).
Hoe word je een Helikopterpiloot? Om professioneel Helikopterpiloot te worden, moet je na het behalen van een Private Pilot License (PPL) een Commercial Pilot License (CPL) behalen. Tijdens de PPL-opleiding maak je zo'n 45 vlieguren, tijdens de CPL-opleiding zo'n 100. Dit kan in Nederland, maar ook in het buitenland.
De A1 en A2 urgentie kan uitgegeven via een Directe Inzet Ambulance (DIA). Bij een DIA inzet is het adres bekend en is de centralist nog bezig met het uitvragen van de melder. Aan de hand van de informatie kan de meldkamer beslissen om op te schalen naar A1 of A2 door te laten rijden.
Zes jaar algemene chirurgie, gevolgd door een twee jarige specialisatie in de Traumachirurgie. Tijdens de inwerkperiode van drie maanden voor het MMT intuberen zij dagelijks veel patiënten op de OK, leren zij omgaan met diverse middelen en leren zij de complicaties van hun handelen beheersen.
Een MMT-arts is traumachirurg of anesthesioloog en heeft daarnaast aanvullende scholingen over acute hulpverlening gevolgd. Welke scholing heeft de MMT-verpleegkundige? De verpleegkundigen zijn Verpleegkundige A/HBO-V, hebben een afgeronde SOSA-opleiding en aanvullende (bij)scholingen gevolgd.
Geïnteresseerden in een baan als ambulanceverpleegkundige dienen eerst te solliciteren bij een regionale ambulancevoorziening (RAV). Als je bent aangenomen zal de RAV je vervolgens bij de Academie voor Ambulancezorg inschrijven voor de initiële opleiding tot ambulanceverpleegkundige.
De opleiding tot ambulanceverpleegkundige duurt 7 maanden en bestaat uit 23 lesdagen.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Snelheid helikopter
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen.
Artsen mogen onder andere: onder narcose brengen, inbrengen van een thoraxdrain (buisje in de borstholte plaatsen voor weg laten lopen van bloed of lucht), bepaalde medicatie per infuus en medicatie ter ondersteuning van de bloedsomloop.
MEDIC1 is een medische helikopter gebaseerd in België die op afroep beschikbaar is voor hulpdiensten, ziekenhuizen, verzekeraars, bedrijven, ... Deze helikopter wordt gebruikt als MUG of ambulance heli en wordt ingezet voor zowel primaire als secundaire transporten.
Er zijn een paar helikopters die je geregeld ziet boven de stad: de gele traumahelikopter voor als er een ernstig ongeluk is gebeurd en artsen snel moeten worden ingevlogen om eerste hulp te verlenen. Of de blauwwitte politieheli, bijvoorbeeld als er een verdachte op de vlucht is geslagen.