Langere levensduur elektromotoren De isolatieklasse van een motor bepaalt de maximaal toelaatbare wikkelingstemperatuur van 120°C bij klasse B (grenstemperatuur 130°C) en 145°C bij klasse F (grenstemperatuur 155°C). Bij elke 10 graden overschrijding hiervan loopt de levensduur van de wikkeling met de helft terug.
De meest voorkomende oorzaak van falen van elektromotoren is een te grote warmteontwikkeling. De temperatuur van de motor wordt te hoog, waardoor de lagers het kunnen begeven, de windingen kortsluiting kunnen veroorzaken of de magneten permanent gedemagnetiseerd raken en daarmee hun kracht verliezen.
inductiemotor (omdat een "magneet" geïnduceerd wordt in de rotor) driefaseninductiemotor (omdat de drie fasen een draaiend magnetisch veld opwekken) asynchrone motor (of niet-synchrone motor) draaistroommotor (omdat hij werkt met draaistroom)
Een thermische beveiliging (in omgang thermiek genoemd) beveiligt een motor tegen overbelasting, m.a.w. limiteert de stroom die een toesel mag opnemen. Het is dus geen beveiliging tegen kortsluiting !!!
Een elektromotor is een apparaat dat elektrische stroom omzet in mechanische rotatie van een spindel, of rotor.
De wisselstroomseriemotor, ook universeelmotor genoemd, is een elektromotor die zowel op gelijkspanning als op eenfasige wisselspanning werkt.
Ster driehoek starter wordt gebruikt voor motoren die starten in onbelaste toestand of met een laag belastingskoppel en geleidelijke koppelopbouw, om de piekstroom te beperken. Het omschakelen van ster naar driehoek aansluiting moet plaatsvinden wanneer de machine op toeren is gekomen.
De automatische zekeringen zijn in principe thermische beveiligingen: als ze te warm worden (door overbelasting) dan schakelen ze uit. Op die manier beschermen ze de leidingen zodat deze op hun beurt ook niet te warm worden en brand veroorzaken.
Je kunt je motor zichtbaar beschermen met behulp van een duidelijk slot. Kies hier voor een combinatie van een bijvoorbeeld een kettingslot om je motor aan een vaststaand element vast te maken, zoals een hekken. Daarnaast kun je een remschijfslot gebruiken om de mobiliteit van je motor nog meer te verhinderen.
Motorbeveiligingsschakelaars zijn elektromechanische beveiligingen voor hoofdstroomcircuits. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt om motoren handmatig in- en uit te schakelen en beveiligen zekeringsloos tegen kortsluiting, overbelasting en fase-uitval.
1.4 Toerental
Het toerental van de elektromotor wordt in de basis bepaald door het aantal polen in de motor. Het begingetal voor het uitrekenen van een toerental is standaard 6000 (bij 50 Hz). Heeft de motor twee polen, dan is het toerental 3000 (6000/2). Heeft de motor vier polen, dan is het toerental 1500 (6000/4).
Het vermogen van een elektromotor wordt uitgedrukt in kW (1 kW = 1,34 pk). Alle vermogens van de normmotoren die Elektromotoren De Vier kan leveren, zijn gebaseerd op het maximumvermogen van een motor bij een constante belasting, zodat een thermisch evenwicht wordt bereikt.
Een condensator wordt onder meer gebruikt om gelijkstroom te blokkeren, om de tijd te bepalen of om vermogen gepulsd af te geven. Omdat een condensator snel geladen wordt, is dit onderdeel ook veel gebruikt als kleine accu of om een motor te helpen opstarten.
De elektromotorische kracht EMK is de historisch gegroeide, verouderde naam voor de oorsprong- of bronspanning van een galvanisch element. Ook de theoretische waarde in onbelaste toestand van de inductiespanning bij elektromotoren en generatoren of algemeen iedere bron van elektrische energie.
Verrassend genoeg wordt er weinig informatie gegeven over de levensduur van elektromotoren, behalve bij Renault, dat spreekt over een levensduur 'tussen vijftien en twintig jaar', zonder verdere details.
Beschermende motorkleding
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
De mannen tillen de scooter aan ze voorzijde op en lopen op het achterwiel er gewoon mee weg. Dit was wel erg gemakkelijk voor de dieven. Als je je motor of in dit geval scooter niet veilig binnen kunt zetten kun je kiezen voor een kettingslot. Het kettingslot moet je dan wel met de vaste wereld kunnen verbinden.
De beste manier om je motor voorzichtig schoon te maken is met een spons, een zachte borstel en een emmer warm water met een beetje geconcentreerde autoshampoo. Was eerst het oppervlak van de motor met de spons en verwijder dan voorzichtig met de borstel het vuil van de koelribben en de kleine openingen.
Ja een automaat kan stuk. Oorzaak vaak inschakelen met een volle kortsluiting dan fikken de contacten op. maar er zitten meer lampen en wcd-en op 1 groep dus als de rest het wel doet zit de fout niet in de automaat.
Een motorbeveiligingsschakelaar is een thermisch-magnetisch controle relais. De voeding naar de elektromotor wordt bij kortsluiting (magnetisch) of bij overbelasting (thermisch) automatisch uitgeschakeld.
Een thermische zekering is een type elektrische zekering dat een circuit onderbreekt door stijging van de omgevingstemperatuur van het element. Ze worden vooral toegepast voor bescherming van ontvangers van elektriciteit tegen beschadiging door de geïnduceerde overmatige temperatuur van het systeem.
Bij een 3-fasenaansluiting staat er tussen de fases 400 volt. Als installateur krachtstroom heeft aangelegd, kunt u apparaten met een zeer hoog energieverbruik gebruiken. In woonhuizen is krachtstroom bijna nooit nodig. Dit komt omdat huishoudelijke apparatuur vaak ongeschikt is voor krachtstroom.
Ster of driehoek is afhankelijk van de spoelspanning: 230 V = ster en 400 V = driehoek. In het algemeen is de laagst vermelde waarde op het typeplaatje de spoelspanning. Bijv: 230/400 V wordt ster en 400/690 V wordt driehoek.
STER OF DRIEHOEK AANSLUITING
Op typeplaten van motoren met grotere aandrijvingen of draaistroommotoren, zie je vaak een aanduiding als 230-400V of 400-690V. De laagst genoemde spanningswaarde geeft aan waarvoor de wikkeling (spoel) van de motor is gemaakt.