In de pittoreske Hollandse haven ligt de Halve Maen: een VOC-schip dat de wereld rondvoer. Enkel waaghalzen durven aan boord te gaan van Europa's grootste schipschommel. Deze brengt je gewichtloos tot grote hoogte voordat ze terugkeert naar haar veilige haven.
De Schipschommel is twintig meter hoog, heeft een uitzwaai van 25 meter en bereikt een snelheid van 54 kilometer per uur. In totaal kunnen 84 mensen plaatsnemen in de schommel. Hiermee is het de grootste schipschommel ter wereld.
De Halve Maen in de Efteling werd in 1988 opgenomen in het Guinness Book of Records als grootste schommelschip ter wereld. Een kleine versie is de 'schipschommel' of 'schuitje' die soms in parken, Speeltuinen of op kermissen te vinden is.
De Python is een stalen achtbaan in Ruigrijk en de oudste van de Efteling. De attractie bevindt zich in het zuid-oosten van het park met de ingang aan het plein bij Station de Oost. De rollercoaster met witte track op groene zuilen is een Double Loop Corkscrew van het type MK-1200, oorspronkelijk gebouwd door Vekoma.
Een omstander filmde het ongeluk. Wonder boven wonder raakten de bezoekers niet gewond. Wel liep een medewerker schrammen, blauwe plekken en een lichte hersenschudding op toen hij net op tijd uit een karretje sprong en geraakt werd door de voorbijrazende wagentjes.
De bouw in 1981 kostte destijds 10 miljoen gulden, omgerekend ongeveer 4,5 miljoen euro. Geïndexeerd naar 2017 is dit ongeveer 12 miljoen euro. De renovatie in 2018 (zie verder) kostte de Efteling 4,5 miljoen euro. Aanvankelijk reed Python met drie treinen gebouwd door Arrow Dynamics.
Kapelaan Rietra en Pastoor De Klijn komen in 1933 met het plan om een sportpark aan te leggen ten zuiden van Kaatsheuvel. Met dit idee werd de basis voor de Efteling geboren. Twee jaar later opent op 19 mei 1935 R.K. Sport- en Wandelpark met een hoofdvoetbalveld, twee oefenvelden en een speelweide.
De attractie ging voor het eerst de lucht in op Hemelvaartsdag 1987, in een periode waarin de Efteling meerdere grote attracties opende. De Pagode werd ontwikkeld door het bedrijf Intamin AG, dat ook voor onder andere de voormalige bobsleenbaan Bob en de voormalige houten achtbaan Pegasus in het park zorgde.
Techniek. De attractie bevat een 7 meter diepe pompkelder met hierin 4 pompen met een totaalvermogen van 300 kilowatt. (De attractie kan bij een eventuele storing ook op 3 pompen draaien.)
Record. Formula Rossa is met 240 km/h de snelste achtbaan ter wereld. Voordat Formula Rossa opende, was Kingda Ka de snelste ter wereld met een maximumsnelheid van 206 kilometer per uur.
Het stadsregister vermeldt reeds in 1564 het bestaan van een brouwerij Die Maene aan het Walplein. In 1856 werd Henri (Leon) Maes eigenaar van het pand en met de steun van zijn oom, kanunnik Petrus-Johannes Maes, bouwde hij Die Maene uit tot een moderne brouwerij: De Halve Maan.
Ook als er goed weer voorspeld is kan het erg druk zijn in de Efteling. De beste dag om naar de Efteling te gaan is een doordeweekse dag waarop de temperatuur rond de 20 graden ligt en het droog maar bewolkt is. Je zult merken dat dit voor een pretpark prima omstandigheden zijn, en het is niet druk!
Het is een vrij brave achtbaan vergeleken met Joris en de Draak, de Python en de Baron. Dus ben je in de Efteling en wil je in de achtbaan, maar niet zo'n enge? Dan is dit je beste keus.
Het salaris van de algemeen directeur van de Efteling is het afgelopen jaar bijna 13 procent gestegen. Ondanks de coronacrisis werd het brutosalaris van Fons Jurgens verhoogd van 317.000 euro in 2020 naar 357.000 euro in 2021, inclusief pensioenpremie.
Aan de wieg van de Efteling staat Stichting Natuurpark de Efteling, die in 1952 het Sprookjesbos opende. In 1985 wordt de Efteling een besloten vennootschap, met de stichting als enige aandeelhouder.
De Efteling kwam vermoedelijk aan zijn naam door een hoeve die gebouwd werd in de 16de eeuw en de naam "Ersteling" had. De hoeve verdween, maar de buurtschap kreeg de merkwaardige naam van de hoeve. De naam verwijst waarschijnlijk naar het feit dat deze hoeve de eerste was die op de nieuw ontgonnen grond stond.
De entreeprijs voor de Efteling varieert tussen € 38,00 en € 46,00, afhankelijk van de bezoekdag. Op de meest rustige dagen is de entreeprijs € 38,00. Op rustige dagen € 41,00, op drukkere dagen € 44,00 en op heel drukke dagen € 46,00.
De capaciteit van de Efteling is de afgelopen maanden stapsgewijs verhoogd. Toen het attractiepark in mei heropende na een wekenlange sluiting, werden vanwege de coronamaatregelen slechts enkele duizenden bezoekers binnengelaten. Inmiddels is de capaciteit verhoogd tot ruim 15.000 personen per dag.
Koningspythons kunnen in gevangenschap zo'n 20 tot 30 jaar oud worden. In de dierentuin van Philadelphia is ooit een koningspython 47 jaar oud geworden.
Bij deze stop-before-you-drop kijken de bezoekers 35 meter recht naar beneden. Hierna 'breekt' door de witte wieven de kabel en valt het treintje 37,5 meter naar beneden, met een steilste hoek van 87 graden. Het treintje schiet een tunnel in: de goudmijn, die gevuld is met mist: de witte wieven.
Zoals je nu waarschijnlijk begrijpt zal Baron 1898 niet bij iedereen in de smaak vallen. Zeker het eerste deel van de rit is vrij extreem voor Nederlandse begrippen. Een veel gehoorde reactie is dan ook “Nooit meer!”. De minimale lengte voor deze attractie is 1.40m, niet geschikt dus voor hele kleine kinderen.