Iemand met goed ontwikkelde luistervaardigheden heeft vaak ook aanleg voor empathie. Een empathisch persoon kan zich verplaatsen in de gedachten en de belevingswereld van een ander. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten wat er in hem of haar omgaat. Dit doe je door in gesprek te gaan en naar de ander te luisteren.
Empathie: Het vermogen om de emoties en perspectieven van anderen te begrijpen en te waarderen. Actief luisteren: Het stellen van vragen, samenvatten en parafraseren om dieper inzicht te verkrijgen. Non-verbale signalen: Het herkennen en interpreteren van lichaamstaal en intonatie.
Als je eenmaal weet wat voor jou werkt, kan het geen kwaad om dat te communiceren, zodat je niet per ongeluk de verkeerde boodschap afgeeft. Als je je er prettig bij voelt, probeer dan zoiets als: " Neem het niet persoonlijk als ik om me heen kijk terwijl je praat — ik heb ontdekt dat ik beter luister als ik niet word afgeleid door oogcontact."
Er zijn drie niveaus van luisteren: intern luisteren, gericht luisteren en globaal luisteren. De vaardigheden die bij de verschillende niveaus komen kijken, helpen jou als leider bij het voeren van goede gesprekken.
Covey's theorie is dat er vijf niveaus van luisteren zijn: negeren, doen alsof, selectief luisteren, aandachtig luisteren en empathisch luisteren .
Een ander woord - Aandachtig, oplettend, ijverig, nauwkeurig, luisterend, alert, veeleisend .
wat is luisteren? Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Luisteren is daarom een effectieve manier om waardering te krijgen in zowel persoonlijke relaties als op de werkvloer. Goede luisteraars trekken mensen aan en zorgen ervoor dat anderen zich gewaardeerd voelen , wat kan helpen verklaren waarom ze zelf gewaardeerd worden.
Ben jij een goede luisteraar? Luisteren is luisteren met focus en aandacht. Een goede luisteraar is geduldig en respectvol . Ze hebben empathie en nieuwsgierigheid, en ze absorberen wat er gezegd wordt.
Termen als ' effectieve communicator ', 'empathische luisteraar' of 'responsieve teamspeler' kunnen bijvoorbeeld een genuanceerder beeld geven van uw luistervaardigheden. Zo kunt u uw cv onderscheidender maken en potentiële werkgevers een beter inzicht geven in uw communicatievaardigheden.
Synoniemen voor een 'goede luisteraar' zijn onder meer : oplettend, meelevend, empathisch, begripvol, ondersteunend, gevoelig, zorgzaam, sympathiek en respectvol .
Eén van de belangrijkste soft skills is luisteren. Het lijkt een open deur en eenvoudig. Toch zien we in de praktijk dat dit in gesprekken nog wel eens overgeslagen wordt. Je luistert namelijk niet alleen door te horen wat iemand zegt, maar ook door te kijken naar lichaamstaal.
Als vaardigheid betekent luisteren dat je met aandacht en geduld met anderen kunt praten. Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt.
Let op.
Kijk de spreker direct aan. Zet afleidende gedachten opzij. Bereid geen weerlegging in gedachten voor! Laat je niet afleiden door omgevingsfactoren.
Luisteren is een talent en onmisbaar voor het nieuwe leiderschap. Want met een goede luistervaardigheid speel je snel in op nieuwe uitdagingen in de huidige complexe omgeving.
Een goede luisteraar is iemand die zich volledig richt op wat een ander zegt en op een doordachte, uitgebreide manier met zijn ideeën omgaat . Goed luisteren gaat niet alleen over het leren wat een persoon zegt, maar ook over het maken van een commitment om de informatie die hij presenteert te verwerken en constructief te reageren.
iemand die aandachtig luistert. synoniemen: oppasser, auditor, toehoorder .
In de basis is luisteren horen wat iemand zegt. Maar het is meer dan dat. Je stopt actief met wat je doet en besteedt veel aandacht aan .
Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.
Appreciative Listening: Luisteren om te genieten. Empathisch luisteren: Een op mensen gerichte luisterstijl die zich richt op het begrijpen van de spreker. Comprehensive Listening: Een op inhoud gerichte luisterstijl waarbij de luisteraar zich richt op het begrijpen en onthouden van de boodschap.
Zoals Stephen Covey beroemd zei: " De meeste mensen luisteren niet met de intentie om te begrijpen; ze luisteren met de intentie om te antwoorden ." Een van de belangrijkste doelen van 'Wat is belangrijk voor u?' is om ons te helpen een grotere intentie te ontwikkelen om gewoon te luisteren, om diep te luisteren en om te begrijpen.