Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Dat ziet u goed. Uit onderzoek van de Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek dat bij een snelheid van 130 km/u een dakkoffer per 100 kilometer 2,0 liter meer brandstof kost.
Uit onderzoek van onze zustervereniging ADAC, blijkt dat een volle dakkoffer bij 130 km/u zo'n twee liter per 100 km kost.
Elke extra 100 kg verhoogt het brandstofverbruik met 10%. Een dakdrager verhoogt de aerodynamische weerstand, zodat de kosten uiteindelijk oplopen. Een volledig geladen dakdrager verhoogt het brandstofverbruik met 40%, en een lege met 5%.
Begrijpen hoe dakdragers de luchtweerstand vergroten
Deze verstoring van de luchtstroom kan leiden tot meer luchtweerstand tijdens het rijden, waardoor de motor harder moet werken om de snelheid te behouden. Als gevolg hiervan verbrandt u meer brandstof, vooral bij hogere snelheden . Of als u een elektrisch voertuig hebt, verbruikt de motor meer batterijvermogen.
Een dakdrager zonder enig gemonteerd accessoire leverde een meerverbruik van 5% op. Op precies dezelfde route leverde een gemonteerde dakkoffer een meerverbruik van 14% op. Een daktent jaagt het referentiecijfer 33% de hoogte in. Ook twee op het dak gemonteerde fietsen leverde een meerverbruik van 33% op.
Een elektrische auto verbruikt 17 kWh per 100 kilometer. Een benzineauto rijdt met één liter benzine 14 kilometer. Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar.
In normale omstandigheden (zonder een accessoire op het dak) verbruikt die 20,6 kWh per 100 kilometer tegen 120 km/u. Met de dakkoffer gemonteerd komt daar meteen 14% bij. ADAC vermeldt dat enkel met de dakrails het verbruik ook al 5% oploopt.
Het monteren van deze dragers kan een aanzienlijke invloed hebben op de kilometerstand van uw voertuig . Verschillende onderzoeken, waaronder die van Consumer Reports, hebben aangetoond dat dakdragers kunnen leiden tot een merkbare afname van het brandstofverbruik.
Wij adviseren om met een dakkoffer nooit harder te rijden dan 130 km/h, ook niet als dat formeel wel is toegestaan. Overschrijd nooit de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid en maak geen abrupte stuurbewegingen op snelheid. Een dakkoffer is namelijk van invloed op invloed op het weggedrag van de auto.
Ja, de dakdrager verhoogt het brandstofverbruik en vermindert de brandstofefficiëntie . De mate van de effecten kan echter variëren afhankelijk van verschillende factoren. Sommige dakdragers zijn licht en klein, dus ze hebben een minimaal effect op de brandstofefficiëntie.
Om een lading veilig te kunnen vervoeren heb je spanbanden nodig. Naarmate de lading groter en zwaarder wordt, zullen de spanbanden ook 'mee moeten groeien'. Logischerwijs is een spanband waarmee je een dakkoffer op je auto vastzet niet geschikt om een graafmachine op een dieplader mee vast te zetten.
Het meest ideale is om de dakkoffer zo horizontaal mogelijk op de auto te plaatsen. De luchtgeleiding langs de koffer is dan optimaal. Verder is de toegankelijkheid van belang.
Rijd je met een dakkoffer op je auto, dan moet je voorzichtig zijn met parkeren in een parkeergarage. De extra hoogte van de dakkoffer zou zomaar een hindernis kunnen vormen.
Howell heeft de bijdrage van auto-accessoires aan de totale luchtweerstand van het voertuig afgebeeld, waarbij de dakkoffer ongeveer 0,15 tot 0,175 bedraagt [3]. Een typisch multifunctioneel voertuig heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van ongeveer 0,45, maar de installatie van een dakkoffer verhoogt de totale luchtweerstand van 25% tot 28%.
Hoewel we dakkoffers veel bij wintersporters zien, is het ook een handig hulpmiddel wanneer je een te kleine auto hebt, je langer op reis gaat of je gewoon meer spullen mee wilt nemen. De werking van een dakkoffer is heel simpel; deze bak van (meestal) kunststof wordt geplaatst op de dakdragers van de auto.
Beperk uw snelheid: dat levert geld op!
Een dakkoffer zorgt voor een grotere luchtweerstand, waardoor u meer brandstof verbruikt. Volgens een onderzoek van de Duitse ANWB (de ADAC) is dat maar liefst 2 liter extra per 100 km bij een snelheid van 130 km/u.
Volgens de organisatie verbruikt een auto met een dakkoffer bij een snelheid van 130 kilometer per uur gemiddeld zo'n 18 procent of een liter meer brandstof per 100 kilometer. De extra brandstof die je voertuig gebruikt, kan zeker in tijden van hoge benzineprijzen, een vervelende kostenpost zijn.
U moet ook bedenken hoe uw auto eruitziet met een dakkoffer erop. Het monteren van een dakkoffer die te groot is voor uw voertuig - vooral als deze over de voorkant uitsteekt en mogelijk het zicht van de bestuurder belemmert - is vragen om problemen.
Een goede dakkoffer gaat al snel 10 tot 15 jaar mee, dus denk vooruit wat gebruik betreft. Vervolgens gaat u kijken voor welke doeleinden u de dakkoffer gaat gebruiken.
Uitleg: Een dakrek vergroot de luchtweerstand van uw auto . Dit zal leiden tot een hoger brandstofverbruik, dus u moet het verwijderen wanneer het niet wordt gebruikt. Een aerodynamisch ontworpen dakrek of -box zal helpen de luchtweerstand tot een minimum te beperken, maar het rek of de box moet nog steeds worden verwijderd wanneer het niet in gebruik is.
Een dakkoffer wordt het meest gebruikt als uitbreiding van de bagageruimte. Voor een vakantie met vier personen rekenen wij gemiddeld 100 liter per passagier. Er is dan een dakkoffer nodig met minimaal 400 liter inhoud. In ons assortiment vindt u dakkoffers met een inhoud variërend van 260 tot 670 liter.
Heeft het monteren van een dakkoffer invloed op mijn verzekering? Het hangt vooral af van de verzekeringsmaatschappij , maar ja, het monteren van een dakkoffer kan potentieel worden geclassificeerd als een automodificatie. Het is essentieel dat u uw verzekeringsmaatschappij op de hoogte stelt van deze wijziging aan uw voertuig.
De ideale positie is in het midden van de auto in plaats van aan de linker- of rechterkant . Dat komt omdat de dode-middenpositie zorgt voor een evenwichtige gevoeligheid voor zijwind.
Brandstofverbruik. Fietsen op een dakdrager vangen veel wind wat kan zorgen voor 20% tot 30% extra brandstofverbruik.