In de aanbestedingsdocumenten staat waar u aan moet voldoen om mee te kunnen doen met de aanbesteding. Bijvoorbeeld hoe u de opdracht moet uitvoeren (uitvoeringsvoorwaarden). Of waar uw inschrijving aan moet voldoen. Ook kunnen er eisen voor uw onderneming gelden.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
De kosten van het maken van een offerte of het opstellen van een inschrijving voor een aanbesteding vertonen een sterke samenhang met de omvang van het werk. Bij projecten groter dan € 1 miljoen bedragen de kosten voor bedrijven ongeveer 1% van de offertesom, bij kleine projecten kan dit oplopen tot meer dan 10%.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.
De aanbestedingsplicht geldt in principe alleen voor opdrachten van zogenaamde aanbestedende diensten, dus niet voor private partijen. De Aanbestedingswet 2012 stelt het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed voor het doen van o.a. (voor) aankondigingen verplicht.
Een openbare procedure duurt normaal minimaal 45 kalenderdagen.Een niet-openbare procedure duurt minimaal 70 kalenderdagen. Bij een niet-openbare procedure bedraagt de aanmeldtermijn, tussen aankondiging van de opdracht en ontvangst van een verzoek tot deelneming, minimaal 30 kalenderdagen.
Antwoord: Aanbesteden is de manier om professioneel opdrachten in de markt te zetten. Door concurrentiestelling optimaliseren aanbestedende diensten hun kansen op de beste prijs-kwaliteitverhouding en worden vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd.
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
Onder het begrip 'aanbestedende dienst' wordt verstaan (art 1.1 Aanbestedingswet 2012): de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een publiekrechtelijke instelling dan wel een samenwerkingsverband van deze overheden of publiekrechtelijke instellingen.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
Bij een openbare procedure mogen alle gegadigden een inschrijving indienen. Bij een niet-openbare procedure wordt er aan de hand van geschiktheidseisen en selectiecriteria eerst een voorselectie gemaakt van meestal 5 partijen die een inschrijving mogen indienen.
Soms kiezen organisaties die geen aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf zijn er vrijwillig voor om een opdracht door middel van een aanbestedingsprocedure in de markt te zetten. Dit fenomeen staat bekend als een 'private aanbesteding'.
Alle aanbestedingsplichtige organisaties zijn verplicht hun Europese aanbestedingen via het aankondigingenplatform van TenderNed te publiceren.
Een tender uitschrijven is een manier om professionele opdrachten in de markt te zetten. Een tender stimuleert de concurrentie tussen de inschrijvers, geeft de partijen een gelijke kans de opdracht te verkrijgen en zorgt dat vraag en aanbod beter zijn afgestemd.
Antwoord: Bij enkelvoudig onderhands aanbesteden wordt de opdracht gegund aan één partij die op basis van objectieve criteria geselecteerd is om een offerte in te dienen.
Velen horen er wel eens iets over, maar hebben er zelf (nog) nooit mee gewerkt. Hier komt 'ie: Een onderhandse aanbesteding is een aanbesteding waarbij de aanbestedende dienst zelf bepaalt hoeveel en welke inschrijvers een offerte kunnen indienen.
Regelmatig doet de vraag zich voor hoe een aanbestedende dienst verder moet wanneer een aanbesteding is mislukt. Met mislukt wordt dan bedoeld dat de aanbestedende dienst geen of geen geschikte inschrijvingen heeft gehad.
Een niet aanbestedingsplichtige opdracht is een opdracht die uitgezonderd is van Europees aanbesteden. Dit soort opdrachten zijn benoemd in de Aanbestedingswet 2012.
Aantal aanbestedingen in 5 jaar tijd met 28% per jaar toegenomen. Afgelopen jaar zien we een groei van 9% in het aantal verwerkte tenderpublicaties in TenderApp ten opzichte van 2021. In 2022 eindigde de teller op 10442 tenders. In het jaar daarvoor (2021) groeide de tendermarkt zelfs met 13,5% tegen 3,5% in 2020.