Woon-werkverkeer wordt voor de inkomstenbelasting als zakelijk aangemerkt. Dit betekent dat werknemers, dus ook de DGA, voor hun woon-werkverkeer een vergoeding van € 0,19 per kilometer kunnen krijgen als ze hun eigen auto gebruiken. Wie veel privé kilometers rijdt, is meestal beter af met een auto van de zaak.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt. Hierdoor loop je wat vakantiegeld mis én pensioen.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Een redelijke kilometervergoeding ligt in 2022 gemiddeld op 30 cent per zakelijke kilometer. Houd er echter rekening mee dat boven de 19 cent per kilometer belasting moet worden betaald. Moet ik btw berekenen over kilometervergoeding? Tot 19 cent per kilometer hoeft u geen btw te berekenen over de kilometer vergoeding.
Reiskosten doorberekenen aan opdrachtgever
De reiskosten zijn dus aftrekbaar voor zzp'ers. De Belastingdienst hanteert hier geen regels voor, dus je kunt € 0,19 per gereden kilometer declareren, maar meer of minder mag ook. Houd er wel rekening mee dat het bedrag boven de € 0,19 per kilometer belast wordt.
Per 1 januari 2024 is het belastingvrije bedrag € 0,23 per gereden kilometer. Deze belastingvrije kilometervergoeding geldt ook voor zzp'ers. Een zzp'er die met een privé auto zakelijke kilometers aflegt, mag maximaal € 0,23 per kilometer onbelast declareren.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%. Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto. Zakelijke brandstofkosten zijn voor de werkgever fiscaal aftrekbaar.
Controle van de Belastingdienst
Volgens de huidige regels mag een bestuurder maximaal 500 kilometer privé rijden met een auto van de zaak per kalenderjaar. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet je bijtelling betalen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
De bijtelling werkt zo: het percentage wordt bij het inkomen van je medewerker opgeteld en uiteindelijk betaalt hij daar dus meer belasting over. Het is dus eigenlijk gewoon loon waar hij belasting over moet betalen. De hoogte van de bijtelling kan jaarlijks wijzigen.Houdt hier dus altijd rekening mee.
In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,21 cent per zakelijke kilometer op te geven.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Je kunt niet zomaar alle kosten van de bijtelling aftrekken. In de autoregeling moet zijn vastgelegd welke kosten je mag verrekenen. Door deze kosten van de bijtelling af te trekken, verlaag je het brutoloon en betaal je minder belasting. Dit is een belastingvoordeel voor de werknemer en de werkgever.
Het gros van de benzine- en dieselwagens hebben op vandaag een fiscaal aftrekpercentage tussen de 50% en 65%. De kosten verbonden aan elektrische wagens zijn volledig aftrekbaar om de eenvoudige reden dat deze wagens geen uitstoot hebben en de formule dus resulteert in een aftrekbaarheid van 100%.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar.Dat is € 204,05 per maand.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Boven op je belastbare jaarinkomen komt de bruto bijtelling. Door de fiscale waarde van de auto te vermenigvuldigen met het bijtellingspercentage waarin de auto valt, komen we aan het bruto bedrag.
Met een kilometerregistratie bewijst u hoeveel kilometers u per jaar zakelijk rijdt en hoeveel privé. U kunt bijvoorbeeld 1 van de RitRegistratieSystemen (RRS) gebruiken om uw zakelijke kilometers bij te houden. Deze zijn goedgekeurd door de Belastingdienst.
Hoge reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer weer naar € 0,21 per kilometer per 1 april 2023. De hoge reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer gaat per 1 april 2023 tot en met het einde van de looptijd van de cao (30 juni 2024) weer naar € 0,21 per kilometer. Dat hebben bonden en werkgever Rijk afgesproken.
De kilometervergoeding maakt namelijk deel uit van de factuur die je naar je opdrachtgever verstuurt en over de hele factuur, inclusief kilometervergoeding, moet je btw in rekening brengen. Het btw-tarief van de kilometers volgt het btw-tarief van jouw gedeclareerde uren.