CNG. Aardgas (Metano/M) is verkrijgbaar bij meer dan 1480 tankstations (bron: ngva.eu).
CNG, kort voor 'Compressed Natural Gas' of 'samengedrukt aardgas', is gewoon aardgas dat onder druk wordt gebracht door het tegen 200 bar in de tank van het voertuig te injecteren. Vrachtwagens rijden op CNG maar ook op de vloeibare vorm ervan of LNG, kort voor 'Liquified Natural Gas'.
Er zijn ongeveer 2.600 aardgastankstations in heel Europa. De koploper voor CNG-tankstations is Noord-Italië. Daarnaast investeren Oostenrijk, Zweden, België, Nederland en Tsjechië in aardgasmobiliteit.
LPG en CNG zijn ten opzichte van elkaar wezenlijk andere stoffen: LPG is een mengsel van gassen dat als restproduct ontstaat bij olieraffinage, terwijl CNG puur aardgas is dat onder druk is gebracht. Een auto geschikt voor LPG kan dus geen CNG tanken of andersom.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
De oorzaken zijn voor de hand liggend. CNG is in feite aardgas dat in het tankstation gecomprimeerd wordt. Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden.
In Italië zijn de brandstofprijzen bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, aanzienlijk lager dan bij tankstations direct langs de auto(snel)weg. Bij een pomp met zelfbediening (fai da te/self service) is brandstof meestal goedkoper dan bij een pomp met bediening (servito).
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram. Alle CNG-wagens kunnen rijden op zowel laag- als hoogcalorisch gas.
CNG. Aardgas (CNV/Gaz Naturel) is bij meer dan 160 tankstations in Frankrijk verkrijgbaar (bron: ngva.eu).
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
LPG is een mengsel van gassen dat als restproduct ontstaat bij olieraffinage, terwijl CNG (Compressed Natural Gas) puur aardgas is dat onder druk is gebracht. De tankdruk voor CNG is met 200 bar veel groter, dan die van LPG 7,5 bar. Een auto geschikt voor LPG kan dus geen CNG tanken of andersom.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Shell geeft aan dat de verkoop van de Italiaanse activiteiten past binnen de strategie om de downstream-tak van het bedrijf te verkleinen. De focus moet daarbij komen te liggen op een kleiner aantal activiteiten en markten, waar de oliemaatschappij het meest succesvol kan opereren.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
De goedkoopste brandstof die je bij het tankstation kunt vinden. LPG staat voor liquid petroleum gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het is een mix van propaan en butaan, waar de meeste benzineauto's met behulp van een LPG-installatie op kunnen lopen.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
1 kg CNG-H = 1,3 l diesel.
E10 kan uitsluitend gebruikt worden door personenauto's met een benzinemotor die geschikt is voor het gebruik van E10 benzine. Een auto die geschikt is voor E10 kan ook E5 benzine tanken. Bij oudere voertuigen kan ethanol in E10 benzine problemen veroorzaken.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.