In de NASCAR-klasse, waar de snelheid gemiddeld ruim boven de 300 kilometer per uur ligt, wordt vanwege de veiligheid niet gereden in de regen. Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur.
De auto's in de NASCAR Whelen Euro Series
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
De grote teams hebben vier auto's (en dus vier coureurs), maar er zijn ook teams met twee of maar één ingeschreven auto. De Daytona 500 gaat in principe over tweehonderd ronden (dus 500 mijl), maar de auto's mogen niet achter de pacecar finishen. Dan komen er wat ronden bij.
Cilinderinhoud: 358in³ (5.86l), stoterstang-V8 motor. Versnellingsbak: 4 versnellingen, manueel. Gewicht: 1455 kg zonder coureur, 1545 kg met coureur. Vermogen: 865 PK (645 kW) zonder restrictie; 445 PK (332 kW) met restrictie (op sommige circuits).
De auto gaat naar verwachting tussen de $30.000 en $35.000 dollar opbrengen, niet gek voor 700 pk!
Op de Super Speedways (ovals met een lengte van 4 km) worden de remmen nooit gebruikt, behalve bij het inrijden van de pits of bij een gele vlag. Op de Intermediates (ovals van 1,6 tot 4 km) worden de remmen slechts in zeer beperkte mate gebruikt, terwijl op de Short Tracks gedurende de gehele bocht geremd.
Hoewel deze bolides een hogere topsnelheid hebben dan Formule 1-wagens, verliest een IndyCar het over een gehele ronde vanwege de focus van de F1 op aerodynamica en downforce. Daardoor kan een Formule 1-bolide harder door de bochten en is over een hele ronde sneller dan een IndyCar.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis is er zondag weer een race op televisie: Het NASCAR-seizoen wordt hervat met een 400 mijlsrace zonder publiek op Darlington Raceway in South Carolina.
De Rolex 24 uur van Daytona is een endurance-wedstrijd voor sportscars op de Daytona International Speedway. Waar de NASCAR-bolides over een kleine maand op de oval hun prestigieuze race over 500 mijl rijden, wordt voor de 24-uursrace ook het binnenterrein gebruikt.
Je kunt de 24 uur van Daytona kijken via Ziggo Sport of Ziggo Sport Racing. De uitzending gaat op zaterdagavond om 19:30 uur Nederlandse tijd van start, om 19:40 uur begint de daadwerkelijke race. De race eindigt, zoals de naam al doet vermoeden, op 24 uur later op zondag.
Op Talladega Motor Speedway, een van de langste en snelste banen rijdt men “slechts” 188 ronden van 2.6 mijl (500 mijl/800 km). Deze afstanden worden overigens reglementair door één coureur afgelegd. De groeiende populariteit van NASCAR werd ook door de fabrikanten in Detroit opgemerkt.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Bugatti Chiron topsnelheid
Een Bugatti Chiron beschikt dankzij een 8,0-liter W16 met vier turbo's over 1.500 pk en 1.600 Nm. Echte hypercar-specificaties dus. Hij gaat in slechts 2,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 420 km/u. Hij heeft verschillende rijmodi, waaronder Autobahn.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Zo wordt het al jaren genoemd en dit zal voorlopig ook niet veranderen. De koningsklasse van de autosport horen natuurlijk de snelste auto's te hebben, maar hoeveel sneller zijn zij eigenlijk dan bijvoorbeeld een F2 auto?
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Daarmee moet een topsnelheid van 300 km/h mogelijk zijn. In 3 seconden wordt een snelheid van 100 km/h bereikt en vanuit stilstand komt de auto in 7,7 seconden op 200 km/h.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Op relevante platforms als f1authentics.com verschijnen al F1-auto's voor zo'n 100.000 Britse ponden, wat momenteel neerkomt op zo'n 118.000 euro. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je een auto koopt die daadwerkelijk geracet heeft, maar hooguit een showauto die min of meer overeenkomt met het origineel.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.