Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.
Hoeveel interviews zijn er nodig om een goed beeld te krijgen? Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk. Grotere steekproeven zijn een uitzondering. Die kleine steekproeven wekken meestal verbazing.
Aantal respondenten kwantitatief UX-onderzoek
De respondentenaantallen voor betrouwbare onderzoeksresultaten bij kwantitatief UX-onderzoek liggen vaak tussen de 100 tot 200 respondenten.
In het algemeen is de vuistregel: Hoe groter je steekproef, hoe betrouwbaarder en nauwkeuriger de uitkomsten die je krijgt uit je enquête. Deze regel voelt iedereen wel aan: uitkomsten van een onderzoek onder 10 respondenten zullen minder serieus genomen worden dan de mening van 1.000 ondervraagden.
Als je een homogene groep onderzoekt, kun je 8 tot 10 respondenten interviewen totdat theoretische saturatie optreedt. Als je daarentegen een heterogene groep onderzoekt, kun je óf een aantal experts over deze groep interviewen óf per subgroep 1 of 2 personen interviewen (afhankelijk van het aantal subgroepen).
Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.
De respons kan flink variëren en is afhankelijk van de lengte en moeilijkheid van de vragenlijst, het onderwerp, je relatie met de doelgroep, de uitnodigingsteksten, etc. Ons gemiddelde respons varrieert tussen 20 en 60%. In de literatuur wordt bij online vragenlijsten een respons van 15% als gemiddeld gezien.
Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%. Alles hierboven is uitstekend.
Voor een online enquête is een responspercentage van 20 procent erg goed. Wil je dus 400 ingevulde enquêtes ontvangen, dan zul je je bevraging naar ongeveer 2.000 mensen moeten sturen.
Kwalitatief onderzoek is erg intensief. Het kost veel tijd. Het houden, verwerken en analyseren van één interview kan bijvoorbeeld al acht uur in beslag nemen.Het veldwerk van een volledig onderzoek alleen al kan een half jaar duren.
Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Kwalitatief onderzoek is elke vorm van informatieverzameling die gericht is op beschrijven en niet op voorspellen, zoals het geval is bij kwantitatief onderzoek. Kwalitatieve enquêtes worden meestal gebruikt om een hypothese op te stellen, die vervolgens wordt getoetst door middel van kwantitatief onderzoek.
De foutmarge wordt bepaald, door te beslissen welke percentage foutieve enquêtes als acceptabel wordt gezien. Dit kan 3%, 5% of 7% zijn.Vaak wordt er gekozen voor een foutmarge van 5%.
Steekproefgrootte, wat is dat eigenlijk? De steekproefgrootte is het aantal voltooide reacties van uw enquête. Het woord steekproef wordt gebruikt omdat de selectie een deel van de mensen (of doelpopulatie) vertegenwoordigt waarvan u de mening of het gedrag wilt weten.
Zoals de naam al aangeeft, is de foutmarge een waardebereik boven en onder de feitelijke enquêteresultaten. Als 60% 'ja' antwoordt bij een foutmarge van 5%, betekent dit dat tussen de 55% en 65% van de mensen in de algehele populatie van mening is dat het antwoord 'ja' moet zijn.
De kans dat iemand uw enquête afmaakt, is rechtstreeks en lineair gerelateerd aan het aantal vragen. Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%.Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%.
De meeste dataverzamelingsmethoden kunnen zowel kwantitatief als kwalitatief van aard zijn. In het geval van enquêtes, observaties of een case study kunnen je data worden uitgedrukt in getallen (frequenties, gesloten vragen), maar ook in woorden (open vragen, beschrijvingen).
In plaats van een strakke vragenlijst gebruik je bij kwalitatief onderzoek open vragen. De interviews duren langer (30 tot 60 minuten) en zijn niet allemaal hetzelfde, omdat je bij ieder interview meer te weten komt. Dan komen er ook weer nieuwe vragen.
Wat is kwalitatief onderzoek? Kwalitatief onderzoek geeft diepgaande informatie van respondenten. We gaan in op achterliggende gedachten, meningen, behoeften en motivaties van de respondenten. Zo kom je veel meer te weten over de doelgroep of achterban.