Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
18 juli 2018 Sinds 1 juli 2018 is in Frankrijk de maximumsnelheid op tweerichtingswegen zonder middenafscheiding (routes nationales en routes départementales) verlaagd van 90 naar 80 km/u.
Op de tol-/snelwegen is de maximum snelheid 130 kilometer per uur, op andere snelwegen meestal 110 kilometer per uur. Verder geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur en in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Gemiddeld bedraagt het toltarief in Frankrijk circa € 7 per 100 km. Het tolgeld voor enkele bekende Franse vakantieroutes bedraagt per februari 2022 voor een personenauto (tussen haakjes het tarief met caravan): Amsterdam - Bordeaux via Parijs: € 74,50 (112,80) (naar Biarritz € 86,20 (130,60).
Een route départementale (afkorting: RD of D) is een wegklasse in Frankrijk, die onder het beheer van de departementen vallen. Ze hebben meestal een regionaal of lokaal belang, en incidenteel een nationaal belang. Ze vormen een groot deel van het Franse wegennet.
Op de meeste autosnelwegen in Frankrijk moet tol betaald worden. Daarnaast zijn er een aantal tunnels en bruggen die je alleen mag passeren als je tol betaalt. Onderweg kom je regelmatig tolpoortjes tegen. Dit wordt vooraf aangegeven met een blauw verkeersbord met daarop péage.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Als je via Parijs rijdt of een van deze Franse steden wilt bezoeken tijdens je vakantie, dan heb je sowieso een milieuvignet nodig. Dat is het geval in Parijs, Lyon, Grenoble, Lille, Toulouse, Rennes en Bordeaux, in deze steden is de sticker inmiddels continu verplicht op weekdagen tussen 8.00 en 20.00 uur.
In Isère (onder meer Grenoble en omgeving, Grenoble-Alpes Métropole of Métropole grenobloise) geldt een tijdelijke milieuzone (ZPA): bij aanhoudende extreme luchtvervuiling is de milieusticker verplicht op alle wegen en snelwegen van Isère of delen ervan, bijvoorbeeld de metropool Grenoble.
Tol. Het noordelijke gedeelte van de A31 is tolvrij, maar het gedeelte ten zuiden van Toul is een tolweg over de gehele lengte tot aan Beaune.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
De toltarieven in Frankrijk verschillen per weg en per voertuig. De tarieven liggen op de meeste wegen tussen de 9 en de 13 cent per kilometer.
Oranje letter 't'
Dit loket is bedoeld voor bestuurders met een abonnement op de tolwegen, ook wel "Télépéage" of een "Liber-t abonnement" genoemd.
Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Overschrijding 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Bekeuring. In Frankrijk wordt er bekeurd bij een snelheidsoverschrijding vanaf 1 km/u. Dit is echter na correctie. De correctie is 5 km/u bij een maximum snelheid tot 100 km/u en 5% van de gemeten snelheid bij een maximum snelheid boven 100 km/u.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.