Op je lichaamstaal letten. Glimlach veel. Met een warme, uitnodigende glimlach kun je ervoor zorgen dat iedereen zich bij jou op zijn of haar gemak voelt. Bovendien geef je door te glimlachen automatisch de indruk dat je het naar je zin hebt.
Definities van gastvrijheid
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
Ontvang gasten altijd met een glimlach én een open houding. Hoe druk je het ook hebt, de gast mag hier niks van merken! Vriendelijk overkomen doet je door te letten op je houding en lichaamstaal.
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan.
Denk aan een goede samenwerking binnen teams. Een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), benodigde middelen, gastgerichte processen en beslissingsbevoegdheden. Maak gastvrij zijn voor jouw medewerkers mogelijk!
Excellent gastheerschap is de kunst (geen kunstje) om mensen welkom te laten voelen, mensen in hun hart te raken door oprechte aandacht en hartelijkheid. Excellent gastheerschap is authentiek, je bent (opr)echt geïnteresseerd in de ander en hebt volledige aandacht.
Over het algemeen voelen mensen zich onprettig en ongemakkelijk als zij in verlegenheid worden gebracht door bepaalde omstandigheden. De ene persoon voelt zich sneller ongemakkelijk dan de andere persoon. Aangenomen wordt dat introverte mensen zich eerder ongemakkelijk voelen dan extraverte mensen.
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving. Bij GuestCompass noemen we het ook wel “online gastbeleving”.
gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen (Van Dale); gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen het ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen in vrijheid en goede wil (Wikipedia);
De overtreffende trap van klantvriendelijk ondernemen is 'hostmanship'. Dit omvat de 'menselijke' bejegening van klanten, de empathie, de deskundigheid van de dienstverleners en het echt willen oplossen van een klantprobleem.
Als u er niet in slaagt om langs non-verbale weg zijn aandacht te trekken (omdat hij niet om zich heen kijkt of zich ziende blind houdt), kunt u op zeker moment ertoe overgaan om hem te roepen. In dat geval maakt 'Ober! ' of 'Meneer! ' of 'Hallo!
Zoals we al eerder zeiden, een baan in de bediening is heel erg leuk. Voor 95% van de tijd hoef je er waarschijnlijk geen enkele moeite voor te doen om vriendelijk en beleefd te zijn. Maar het komt wel eens voor dat je te maken krijgt met vervelende gasten.
Een kelner, ober of bedieningsmedewerk(st)er (een vrouwelijke kelner noemt men serveerster of kelnerin) is iemand die dranken en maaltijden serveert in een horecagelegenheid. Daarnaast verzorgt hij de mise-en-place en voert afsluitende werkzaamheden uit als opruimen en schoonmaken.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a gastheer/gastvrouw (m/v) is € 11,78 per uur in Nederland.
Hoeveel verdient een Gastvrouw gemiddeld in Nederland? Een Gastvrouw in Nederland verdient gemiddeld € 1.970 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.675 (laag) tot € 2.270 (hoog).
Alles wat je doet, is in het voordeel van de klant. Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
Volgens psychologe Pieternel Dijkstra is je ademhaling één van de krachtigste middelen om controle over je lichaam terug te krijgen en zo blozen tegen te gaan. Zij adviseert 'blozers' om 2 seconden in te ademen, 1 seconde rust en 5 seconden rust uitademen.
Als je een stilte laat vallen nadat iemand wat gezegd heeft, gaat deze vaak verder in het beantwoorden van de vraag. Je krijgt zo meer inzicht in de situatie en de drijfveren van de ander. 3. Stiltes geven jou zelf ook de tijd om na te denken en waar te nemen.