Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor personenauto's met een fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto's.
Volgens de wet mag je namelijk niet harder rijden dan 90 km/u op snelwegen en 80 km/u op autowegen als je een fietsendrager hebt. Dit geldt ook als er geen fietsen op de drager staan.
De maximumsnelheid voor auto's met fietsendrager is hetzelfde als voor een auto zonder fietsendrager. De wet maakt daar dus geen onderscheid in.
Fietsen op een dakdrager vangen veel wind wat kan zorgen voor 20% tot 30% extra brandstofverbruik. En bij elektrische auto's geldt dat natuurlijk ook voor het stroomverbruik. Voor de duidelijkheid. Alle fietsdragers verhogen het brandstofverbruik omdat ze de stroomlijn van de auto verstoren.
Maximaal draaggewicht
Het is goed om te weten dat de meeste moderne fietsendragers een draaggewicht van 60 kilogram hebben. De meeste Stella e-bikes blijven na verwijdering van de accu en accessoires onder het gewicht van 30 kilogram. Twee elektrische fietsen meenemen is daarmee geen probleem.
Hoeveel fietsen vervoerd mogen worden is afhankelijk van het maximum aantal waarvoor de fietsendrager is bedoeld. Dat betekent dat u bijvoorbeeld op een fietsendrager voor 2 fietsen maximaal 2 fietsen mag vervoeren. Daarnaast heeft elke fietsendrager een maximum draagvermogen, wat varieert van 20 tot 60 kg.
Wat is het verschil in brandstofverbruik bij een auto met fietsdrager en hoe komt dit? Wat is het brandstofverbruik van een auto en een fietsdrager? Een fietsdrager op het dak zorgt voor (meer) wind en dit zie je ook terug in het brandstofverbruik. Houd rekening met plusminus 20 tot 30 procent meer brandstofverbruik.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
In tegenstelling tot trekken, mag een elektrische wagen wel dragen. Dat betekent dat je dus wel een fietsendrager zou mogen monteren.
Want twee middengewicht normale fietsen met een fietsendrager kunnen al over de kogeldruk van 50 kilo voor een niet te grote auto heen gaan.
Zo kunnen er 2 fietsen van maximaal 30 kilo per stuk op de drager meegenomen worden. Ook een speed pedelec, mountainbike of elektrische fiets kan zonder problemen meegenomen worden op de fietsdrager.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Beste uit de Test: Uebler i21
De Uebler is een fietsdrager voor op de trekhaak en is geschikt voor 2 fietsen (of 2 e-bikes). Hij heeft een 13-pins stekker waarmee je hem aansluit op de auto voor de verlichting. Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen.
Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
Reactie van Frans Jessen: De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg.Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan.
Wie zijn elektrische fiets mee wil nemen op vakantie, moet goed opletten of de fietsendrager van de auto het gewicht wel kan hebben. Dat adviseert de Bovag vandaag in de Telegraaf. Volgens de brancheorganisatie liggen levensgevaarlijke situaties op de loer als de dragers op de weg plotseling aan het gewicht bezwijken.
De kogeldruk mag volgens die richtlijn niet meer dan 10% hoger zijn dan op het typeplaatje staat. Een toegestane kogeldruk van 50 kg mag je dus overschrijden met 5 kg (!) om geen bon te krijgen van 220.