De treinreis van Amsterdam naar Ibiza gaat via Parijs (Frankrijk). U reist eerst vanuit Nederland met de rechtstreekse Thalys-trein naar Parijs (Frankrijk). Daar stap je over op de hogesnelheidstrein richting Barcelona (Spanje), vanwaar je doorgaat naar Ibiza.
Met de trein reist u in slechts 11 uur en 10 minuten van Amsterdam naar de Spaanse zon.
Internationale nachttreinen tussen Spanje en Frankrijk zijn er helaas niet meer, maar gelukkig is er een binnenlandse Franse nachttrein tussen Parijs en Toulouse of Perpignan welke ook perfect in een reisschema naar Madrid past! Vraag vrijblijvend een prijsopgave aan voor je treinreis van/naar Spanje.
Voor intercity's en hogesnelheidstreinen in Spanje moet je gewoon een kaartje kopen, maar met lokale en regionale treinen kun je nog verrassend (én gratis) veel zien. Je kunt bijvoorbeeld door Catalonië boemelen, genieten van musea en restaurants in Baskenland en architectuur bewonderen in Andalusië.
Het duurt gemiddeld 21u 43m om met de trein van Amsterdam naar Madrid te reizen, over een afstand van ongeveer 1482 km. Er zijn normaal 6 treinen treinen per dag die van Amsterdam naar Madrid reizen en tickets beginnen vanaf € 175,19.
Kinderen met de trein: Railrunner en Kids Vrij. Kinderen (4 t/m 11 jaar) reizen onder begeleiding van een volwassene gratis met de trein. Wel moeten kinderen in het bezit zijn van een persoonlijke ov-chipkaart (te koop voor 7,50 euro) en moet het Kids Vrij abonnement worden aangevraagd.
Renfe is de naam van de nationale spoorwegen in Spanje. Renfe werkt op alle belangrijke lijnen in Spanje, zoals de hogesnelheidstreinen tussen Barcelona, Zaragoza, Madrid, Cordoba en Sevilla. Het totale spoorwegnet van Renfe is 16.0026 kilometer lang. 10.182 kilometer zijn geëlektrificeerd.
De NS heet in Spanje RENFE, op hun website kun je alle trajecten en prijzen raadplegen, en zelfs gelijk al kaartjes bestellen. Ook in Spanje kun je met tweede klasse (básico of turista) of eerste klasse ( elige of preferente) reizen. Vaak kun je met de eerste klasse makkelijker annuleren of het ticket wijzigen.
Vanuit Nederland of Duitsland rijdt er geen rechtstreekse autoslaaptrein naar Barcelona, maar wel naar Narbonne. Vanuit Narbonne moet u ongeveer nog 250 kilometer rijden om Barcelona te bereiken. Vanuit Düsseldorf rijdt de autoslaaptrein van DB Autozug naar Narbonne.
Vanaf 2025 rijdt er waarschijnlijk een slaaptrein tussen Amsterdam en Barcelona. Het plan daartoe van het nieuwe spoorbedrijf European Sleeper krijgt een steun in de rug van de Europese Commissie. Brussel gaat geen subsidie geven, maar belooft verder alles uit de kast te halen om de nachttrein te laten rijden.
Treinen in Spanje zijn relatief punctueel, maar soms zijn ze vertraagd of worden ze door andere treinen vervangen, die je naar je bestemming brengen. Probeer daarom op tijd te zijn en let op mogelijke vertragingen of annuleringen. Als je met de AVE reist, moet je mogelijk ruim van tevoren inchecken.
Griekenland: geen verbinding
In Spanje zijn prachtige treinen, maar ze rijden bijna nooit. Het moeilijkst wordt Griekenland. Dat land heeft eigenlijk gewoon geen treinverbindingen met andere EU-landen.
De TGV hogesnelheidstreinen verbinden dagelijks Frankrijk, België, Zwitserland, Spanje, Italië en Duitsland. TGV stopt in meer dan 200 steden: Parijs, Lyon, Marseille en Straatsburg, maar ook Brussel, Genève, Bazel, Frankfurt, München, Barcelona, Madrid, Turijn, Milaan enz...
Het gratis reizen is alleen mogelijk via bepaalde lijnen van Renfer, de Spaanse NS. Het gaat hierbij slechts over de korte en middellange ritten en reizigers mogen alleen gratis reizen als ze een gratis abonnement hebben afgesloten en hierbij de borg hebben betaald.
Op 7 februari zal de Spaanse regering de maatregel goedkeuren in de ministerraad. Alleen in apotheken, ziekenhuizen en gezondheidscentra blijft het dragen van mondkapjes verplicht.
De meeste busreizen zullen tussen de 20 en 25 uur duren. Voor busreizen naar de Costa Brava moet u rekenen op een reistijd van ongeveer 20 uur. Voor een reis verder naar het Zuiden, zoals de Costa Blanca, bent u ongeveer 23-25 uur onderweg.
Een nachttrein is in principe niet bedoeld om in te slapen, en heeft daardoor ook niet de voorzieningen daarvoor. Ze stoppen veel in vergelijking met slaaptreinen en overstappen op nachtelijke tijdstippen komt regelmatig voor.
Een gunstige zitplaats boeken, comfortabel in het ligrijtuig overnachten of direct genieten van het comfort van een bed: In de ÖBB Nightjet staan meerdere comfortcategorieën ter beschikking. Of u alleen, met het gezin of als groep reist - hier vindt u de passende variant.
Kan een groep reizigers reizen op één OV-chipkaart? Het is niet mogelijk om met meerdere personen op één standaard OV-chipkaart te reizen. Iedereen heeft een eigen OV-chipkaart nodig.
Ondanks de wijzigingen blijven de actiekaartjes populair. De coronacrisis zorgt ervoor dat alle voordelige tickets plots worden beëindigd. Immers, reis alleen met de trein als het echt noodzakelijk is, is het advies.