Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden. Zo weet de computer hoe snel je rijdt.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien. Reed je op de weg met het voertuig van je bedrijf of een leasewagen, dan kun hier ook terecht om uiteindelijk met je DigiD de flitsfoto op te vragen.
Beide kan inderdaad, maar in Nederland is het gebruikelijk om met het verkeer mee te flitsen; de achterzijde dus..
Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
De verplaatsbare flitspalen gaan twee maanden lang 24 uur per dag de maximumsnelheid van auto's controleren.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Kunnen ze die andere wagen dan op hetzelfde moment achteraan flitsen? Hoe kunnen ze weten wie te snel reed? Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Het bereik van een flitser wordt aangegeven met het richtgetal. Het richtgetal staat voor de hoeveelheid flitslicht die de flitser maximaal kan afgeven en hier hoort een formule bij: Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100).
Er zit een sensor in je camera die het licht meet. Wanneer de camera moet flitsen bij de foto geeft zal hij vooraf snel een voorflits geven zodat de lichtsensor dat alvast kan meten. Op die manier wordt door de camera de juiste flitskracht berekend die nodig is bij het maken van de foto.
Roodlichtcamera's. Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed.
U rijdt op een weg waar u 120 km/u mag rijden, maar u rijdt 130 km/u. Dat is 10 km/u te hard. Er wordt een correctie van 3% van 130 afgetrokken. Dit is 3 km/u.
Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar! Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro.
Binnen de bebouwde kom komt er daarna per km/u te hard rijden 10 euro bij.Buiten de bebouwde kom kost elke extra km/u te hard 5 euro. Rijd je meer dan 20 km/u te hard binnen de bebouwde kom, of 30 km/u buiten de bebouwde kom, dan kun je ook nog een rijverbod krijgen.
Wie minder dan 7 km/u te snel rijdt op gewone wegen, moet niet geflitst worden. Op een autosnelweg riskeert u pas vanaf 129 km/u een boete. De marge wordt dus iets groter.
Gaat het om een lichte verkeersovertreding? Deze worden meestal binnen vier maanden verstuurd. Gaat het om een gehuurd voertuig, dan kan het acht maanden duren. In sommige gevallen duurt het langer.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Wat kost een 20 km te hard rijden boete? Voor iedere boete voor een snelheidsovertreding van maximaal 30 km/u staat een vast boetebedrag. Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.
De flitser moet in ieder geval voorzien zijn van een digitale TTL lichtmeetfunctie. Dat betekent dat de flitser geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Afhankelijk van het merk flitser wordt dit aangegeven met D-TTL of E-TTL.
Zo heeft de politie meer zogenoemde monocams aangeschaft. Deze flitscamera, die moet worden bediend door een agent, registreert door de voorruit van de auto of een bestuurder zijn mobieltje in de hand heeft. Die camera werkt goed om bijvoorbeeld een automobilist te betrappen op bellen achter het stuur.