Voorbeelden zijn de A12 door het Inntal en de door vakantiegangers veelgebruikte snelweg A13, de Brenner Autobahn. Caravan mee?Dan mag je 100 km/h.En 80 km/h als de combinatie auto/aanhanger zwaarder is dan 3500 kg.
In Duitsland kent de autosnelweg geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid van 130 km/u.
In Italië gelden verschillende snelheidslimieten. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 90km/u en op autowegen mag je maximaal 110 km/u. Op de Italiaanse snelwegen is de snelheidslimiet 130 km/u.
Op auto(snel)wegen in de stad: 80 km/u (tenzij anders aangegeven)Buiten de bebouwde kom: 90 km/u. Op autowegen: 100 km/u. Op autosnelwegen: 120 km/u.
De maximumsnelheid op de Franse snelwegen bedraagt 130 km/h onder normale weersomstandigheden. Bij regen of slechte weersomstandigheden daalt de maximumsnelheid naar 110 km/h. Is er zeer dichte mist aanwezig? Dan wordt de snelheid in Frankrijk zelfs verlaagd naar 50 km/h.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Maximumsnelheid Parijs 2024
Daar geldt binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/h. Op de Périphérique mag je vanaf de herfst van 2024 ook al niet doorrijden (voor zover überhaupt mogelijk). Daar wordt de maximumsnelheid verlaagd van 70 km/h naar 50 km/h.
Dit oranje knipperlicht bij pech of een ongeval vanuit het portierraam op het dak van de auto worden geplaatst. Dit geldt voor Spaans gekentekende voertuigen. Buitenlandse voertuigen hoeven niet aan deze verplichting te voldoen, het wordt wel sterk aanbevolen.
De verkeersboetes in Spanje voor snelheidsovertredingen kunnen variëren van €100 tot €600, afhankelijk van de overtreding. Als je bijvoorbeeld op een weg waar je 50 km/h mag rijden 100 reed, zal je een boete van €500 ontvangen.
In Spanje heeft de letter L op een autoruit een specifieke betekenis. Het staat voor 'Learner', wat betekent dat de bestuurder van het voertuig een beginner is en nog in de leerfase zit.
Italianen toeteren bijvoorbeeld om aan te geven dat ze je rechts komen inhalen, of om te laten weten dat jij iets verkeerd doet. Rijdt er iemand voorbij die non-stop claxonneert? Dan vervoert deze bestuurder waarschijnlijk iemand die ziek of gewond is. Geef hem dan ook de ruimte om te kunnen passeren.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
ANAS, ook gestyleerd als anas en ook vaak uitgeschreven als Strade ANAS, is de afkorting van Azienda Nazionale Autonoma delle Strade Statali, oftewel de Autonome nationale dienst voor de staatswegen in Italië. Het is de Italiaanse uitvoeringsorganisatie voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen in beheer van de staat.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord. Op rotondes: kijken naar verkeersborden. Het is verboden bestuurders te hinderen bij het verlaten van een rotonde. Gebruik richtingaanwijzer bij oprijden en verlaten van rotonde.
Zorg er dan voor dat je een gevarendriehoek, veiligheidsvesten, een verbanddoos en een milieusticker in je auto hebt. Heb je een caravan of rijd je een zware camper van meer dan 3.500kg? Vergeet dan de wielkeggen en het knipperlicht niet. En natuurlijk, als je in de winter gaat, zijn winterbanden verplicht.
Een gele streep staat voor niet parkeren, meestal met extra bewegwijzering; • Witte lijnen geven gratis parkeerplaatsen aan; Blauwe lijnen geven betaalde parkeerplaatsen of parkeerplaatsen met een beperkte parkeertijd aan. Let hier op extra borden en gebruik zo nodig een parkeerautomaat.
Boete kwijt
Als je het kenteken, de datum van de overtreding (bij benadering) en gegevens van de bestuurder meldt, kan doorgaans een kopie van de boete worden verkregen. Met wat geluk kun je deze dan alsnog tijdig betalen. Er is geen centrale organisatie waar je een kopie van een Duitse boete kunt opvragen.
In elk voertuig moet één gevarendriehoek aanwezig zijn.Alleen voertuigen met een Spaans kenteken moeten er twee bij zich hebben. Daarom wordt wel geadviseerd om er twee mee te nemen om discussie met de politie te voorkomen.
In Bhutan zijn geen stoplichten aanwezig, maar soms wel een verkeersregelaar. Verleen op kruisingen altijd voorrang en volg altijd de aanwijzingen op van een verkeersregelaar.
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden.
Rood: Dit geeft aan dat voertuigen totaal moeten stilhouden om veilig andere weggebruikers of voetgangers te laten passeren. Geel: Dit signaal vraagt om voorzichtigheid en waarschuwt bestuurders dat het verkeerslicht zal veranderen naar rood, waardoor ze zich moeten voorbereiden op het stoppen.
Rechts rijden. Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht.
Volgens cijfers van het Franse Immigratie-observatorium wonen er 1,5 miljoen Marokkanen in Frankrijk, plus 670.000 met een dubbele nationaliteit.
Elk jaar worden er in Frankrijk 6 miljard stokbroden verkocht. Een Fransman eet gemiddeld een halve baguette per dag, Klinkt veel, maar het is een stuk minder dan een eeuw geleden, toen het nog 3,5 stokbroden per persoon waren.