De snelheidslimiet door de pitstraat is momenteel 80 km/u, hoewel de wedstrijdleider per locatie kan bepalen hoe snel elke coureur door de pit lane mag rijden.
In de pitstraat geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (in sommige gevallen zelfs 60).
Red Bull Racing krijgt een geldboete van zevenhonderd euro omdat Max Verstappen te snel reed in de pitstraat. In de pitstraat is tachtig kilometer per uur toegestaan, en de Nederlander reed 6.4 kilometer te hard. Voor de rest zijn er geen consequenties.
Menselijke reactietijden bij pitstop
Zo kan een monteur volgens de FIA pas na 0,15 seconden aan de man met de krik doorgeven dat een wiel goed bevestigd zit. De coureur mag vervolgens pas na 0,2 seconden groen licht krijgen dat hij de pitstraat mag verlaten. De FIA heeft het hierbij over "veiligheidsoverwegingen".
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
McLaren heeft afgelopen seizoen de snelste pitstop gemaakt in de Formule 1. Het team zorgde tijdens de GP van Mexico voor een supersnelle pitstop van Daniel Ricciardo; de pitstop duurde slechts 1,98 seconden.
Omdat niet bij alle teams dezelfde maatstaven werden aangehouden om te bepalen wanneer een band vastzat, kon er namelijk verschil zitten tussen de teams. Op die manier kon een monteur volgens de FIA misschien eerder een signaal geven dat de band vastzat dan het moment waarop hij daadwerkelijk vastzat.
McLaren noteerde een pitstop van 1.98 seconden tijdens de Formule 1 Grand Prix van Mexico, waardoor ze alle pitstops van Red Bull en AlphaTauri verslaan. Het is de snelste pitstop in 2022, maar niet in de historie van de Formule 1.
Formule 1 en MotoGP oorverdovend
Motor- en autoraces bereiken langs de baan gemakkelijk de 130 decibel. Dit kan je gehoor direct onherstelbaar beschadigen. Ter verduidelijking: geluid kan vanaf 80 decibel schadelijk zijn.
In theorie is het antwoord: ja.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Hoe snel is een Formule E-wagen? De huidige generatie Formule E-wagens beschikken over een batterij die maximaal 250 kW (335 pk) kan produceren tijdens de kwalificatie. Daarmee kunnen coureurs van 0 naar 100 kilometer per uur in 2.8 seconden.
De wheelguns lijken duur met een kostenplaatje van zo'n 4.000 euro, maar dat is nog voordat de teams diverse onderdelen hebben gewijzigd en zelf de sensoren hebben toegevoegd. Daardoor komt de eindrekening op zo'n 11.000 euro per stuk. Een standaardversie van de krik kost zo'n 80.000 euro.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Gekeken naar de kwalificatietijden wordt bevestigd waar al ruimschoots voor aanvang van het seizoen over gesproken werd: de auto's zouden sneller dan ooit zijn. In vergelijking met 1974, waar de gemiddelde rondetijd precies 1:40 was, zitten we er nu dik 25 seconden onder.
De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
Maar: rijdend verkeer heeft in de pitstraat altijd voorrang. Dus als er net een andere auto aankomt en die moet remmen om een botsing te voorkomen, was het een unsafe release en krijgen coureur en team een straf. Voor een coureur is dat vaak een tijdstraf.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Zo bezit hij een privéjet en staan er in zijn garage tal van fraaie bolides, waaronder enkele Aston Martins en Ferrari's, een Porsche en een … Honda en een Renault. Max Verstappen realiseert de ultieme jongensdroom: de absolute top van de autosport bereiken en ook daar de pannen van het dak rijden.