Wanneer je er voor kiest om vandaag de dag bijvoorbeeld een grasmaaier op brandstof te kopen zal je kunnen vaststellen dat deze doorgaans altijd is uitgerust met een viertakt motor.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Een 4-takt motor verbruikt tot 36% minder brandstof dan een vergelijkbare 2-takt machine. De verbruikskosten zijn daardoor tot 35% lager in vergelijking met de mengsmering van 2-takt motoren. De geluidsproductie van een 4-takt motor is veel aangenamer dan een vergelijkbare 2-takt motor.
Benzine en olie in één
Dit komt omdat een 2 takt motor niet over een apart reservoir beschikt waar de olie in kan worden gedaan. Het gebruik van een 2 takt benzine in een 4 takt motor is hierdoor in de basis al sterk af te raden.
Voor machines met een constante snelheid, zoals een heggenschaar, kunt u een monograde olie gebruiken. Grasmachines en andere gemotoriseerd tuingereedschap met een variabele snelheid functioneren het best met een multigrade olie.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Over het algemeen wordt aanbevolen om de olie van een zitmaaier elke 50 werkuur te verversen. Komt deze interval niet in één of meerdere seizoen voor? Dan is het toch raadzaam om de olie elke twee seizoenen volledig te vervangen.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Voordelen- en nadelen 2-takt
Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig. Het voordeel van minder onderdelen is dat het minder onderhoudsgevoelig is en lichter is in gewicht.
Afgezien van ditech trekt het ongeveer hetzelfde. 4takts zijn niet op vermogen begrensd, max vermogen is ongeveer 2.5 a 3pk. Zelfde als een begrensde 2takt.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger. Dat betekent dat je niet alleen meer kilometers kunt rijden op een tank, maar ook minder kwijt bent voor hetzelfde aantal kilometers. Bij 2-takt scooters moet je bovendien apart olie kopen en bijvullen, en dat hoeft niet met een 4-takt scooter.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
4 takt motoren in merendeel grasmaaiers
Wanneer je er voor kiest om een recente benzine grasmaaier te kopen zal je kunnen vaststellen dat deze in het merendeel van de gevallen over een 4 takt motor beschikt.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.
In een 2-takt motor bestaat de verbranding uit twee zuigerslagen. De inlaatslag en de arbeidsslag. Bij de inlaatslag gaat de zuiger omlaag en wordt er vers brandstofmengsel de cilinder ingezogen. Hierna gaat de zuiger omhoog en wordt dit mengsel samengeperst.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in. Een uitzondering is er voor viertakt scooters die nog geen tien jaar oud zijn, die mogen met een ontheffing nog wel de stad in.
Een tweetaktmotor of tweeslagmotor is een zuigermotor of verbrandingsmotor die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor, waarvan de zuigers arbeid leveren bij elke tweede neergaande beweging.
Een 4takt is zuiniger, maar is minder explosief. Met een 2takt kun je dus over het algemeen sneller optrekken.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.
Een grasmachine, hankselaar of ander toestel op benzine of andere brandstof mag wel in de container metalen op voorwaarde dat er geen brandstof of oliën in de machine zit. Die moet je eerst verwijderen en bij het KGA sorteren.
Onderhoud grasmaaier: 60 euro
Algemeen nazicht, nieuwe olie, nieuwe bougie, slijpen mes, reinigen carburator & luchtfilter.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.