De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen.
De snelheidsbegrenzer is voor bussen sinds 1 januari 1996 verplicht en staat in Frankrijk afgesteld op 100 kilometer per uur.
Een bus rijdt gemiddeld bijna 20 km per uur. Dat is niet zo hard en dat komt omdat een bus vaak moet stoppen bij een halte om mensen in de laten stappen. In de stad mag de bus niet harder rijden dan 50 km per uur.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Voorkom een boete: houd je aan de snelheid
Op de Duitse Autobahn kom je verschillende snelheidslimieten tegen. Die variëren tussen de 100, 120 of 130 km/u of onbeperkt.
Door hun structuur en opbouw veroorzaken autocars en autobussen veel minder opspattend water dan vrachtwagens en bemoeilijken ze het zicht voor de automobilisten dus ook veel minder wanneer ze inhalen.
Welke bussen/touringcars mogen 80 en welke 100 km per uur.
Een lijndienstbus reed in 2022 gemiddeld 75,2 duizend kilometer per jaar, bij touringcars is dat 36,5 duizend kilometer. In 2021 was dat nog respectievelijk 74,5 duizend kilometer voor een lijndienstbus en 22,2 duizend kilometer voor een touringcar.
Voorheen mochten EN bussen EN vrachtauto's maximaal 80 rijden. Echter, de overheid wil graag mensen UIT de auto IN het OV krijgen.Helaas lukt dat niet als de bus veel langzamer rijdt als de personen auto. Daarom is het mogelijk gemaakt om met een speciaal daarvoor goedgekeurde bus 100 te mogen rijden.
Voor vrachtwagens, bussen en touringcars is de maximumsnelheid 75km/u buiten agglomeraties en 90km/u op autosnelwegen.
Maximumsnelheid. In Denemarken geldt 50 km/uur in de bebouwde kom, 80 km/uur daarbuiten en 130 km/uur op autosnelwegen. Op een motortrafikvej mag 90 km/h, soms 100 km/h gereden worden. Voor vrachtwagens geldt 70 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/h op de autosnelweg.
Gemiddelde snelheid ov
Hierdoor is de gemiddelde snelheid van een stadsbus maar zo'n 18 km/uur. De tijd dat een bus daadwerkelijk een snelheid tussen de 30 en 50 km/uur rijdt in een situatie met gemengd verkeer (bus, auto en fiets op de rijbaan) is in de praktijk beperkt.
Vooral in de ochtendspits (van ongeveer 06:00 - 09:30 uur) is er veel verkeer naar het westen, richting Arnhem. Tussen de Duitse grens en Zevenaar is het hier zelfs de hele dag erg druk. Aan het eind van de middag is er veel verkeer richting het oosten. De avondspits duurt ongeveer van 16:00 - 19:00 uur.
Boetebedragen. Onderstaande bedragen zijn richtlijnen. Boete bij snelheidsoverschrijding: vanaf € 30 (overschrijding tot 10 km/h) tot € 800 (overschrijding meer dan 70 km/h).
De bouw van de A100 tot Frankfurter Allee is in planning en deels in uitvoering. Rondom Dreieck Funkturm is er een belasting van ongeveer 191.000 voertuigen per dag (in 2005). De A100 is dan ook de drukste snelweg van Duitsland en behoort tot de meest bereden snelwegen in Europa.
Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro. De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Verschillende verkeersboetes in Duitsland
Door rood licht rijden: van €90 tot €320 (afhankelijk van de situatie). Overtreding van een inhaalverbod: van €30 tot €250 (afhankelijk van de situatie). Overschrijding van een doorgetrokken streep: van €75 tot €250 (afhankelijk van de situatie).