Wat wordt aangehouden als vuistregel voor de bandenspanning is je eigen lichaamsgewicht, delen door 10. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt, houd je een bandenspanning van 7,5 bar aan. Mocht dit gevoelsmatig nog te hoog zijn, is het altijd nog mogelijk om de druk met een halve bar te verlagen.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Bandenspanning van de racefiets
De fietsenmaker hanteert als regel dat je één bar lucht moet hebben per tien kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus zeventig kilo, dan moet je zeven bar lucht in je band doen. Dit is gebaseerd op het feit dat naarmate je zwaarder wordt, je band ook verder ingedrukt wordt door het gewicht.
Pomp de banden op z'n minst op tot 4 bar alvorens de druk weer te laten zakken tot ongeveer 2 bar. Het oppompen gaat pas goed op het moment dat de band luchtdicht tegen de velg aan zit. Het insmeren van de wangen van de band met zeepwater kan helpen om de boel luchtdicht te krijgen.
In een tubeless raceband kun je dus met lagere bandendruk rijden waardoor ze duidelijk betere rij-eigenschappen hebben. Juist op een slecht wegdek heeft de band veel beter contact met de ondergrond. Indien gewenst kun je zo laag gaan tot 4 a 5 bar. Dat is echt mogelijk terwijl draadbanden het liefst 7 a 8 bar hebben.
Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
23 mm-25 mm: Performance race
Deze banden geven meer comfort en veelal een lagere rolweerstand, mede doordat ze met minder druk gereden kunnen worden. Qua aerodynamica hebben ze weinig nadeel, als de velgen ongeveer dezelfde externe breedte hebben. Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden.
Fietsbanden van een stadsfiets moeten over het algemeen opgepompt worden tot een druk tussen 3,5 en 4,5 bar, maar de banden van een racefiets hebben tot wel 8 bar nodig. Niet elke fietspomp kan 8 bar halen, dus als u thuis een racefiets heeft, is het belangrijk te letten op de maximale prestatie van uw fietspomp.
Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.
Met een Schraderventiel kun je je banden oppompen bij een tankstation, zonder verloopje. In de meeste gevallen stel je de pomp eerst in op de gewenste spanning, het apparaat zal vervolgens zelf je band op die ingestelde spanning brengen. Als je zelf met de hand moet pompen, doe dat dan steeds met kleine pufjes.
Hoeveel bar moet er dan in een fietsband? In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
Advies voor de binnenband: Schwalbe SV 15 is geschikt voor 28-622, maar past ook nog in een 25-630 band: 105 gr; SV 16 is op zich ook geschikt, maar heeft meer massa (135gr).
Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Omdat het contactvlak groter is, kunnen brede banden bijvoorbeeld beter grip krijgen en versnellen op droge ondergronden dan dat smalle banden dat kunnen. Ze zijn ook geweldig voor specifieke toepassingen zoals winterse rijomstandigheden.
Carbon tubevelg is met velgremmen lastig kapot te remmen, van carbon wielen voor clinchers is bekend dat dit zeker wel mogelijk is. En áls je een carbon tubevelg kapot zou remmen dan is de kans groot dat de tube erop blijft zitten. Nu is dit argument voor profs niet (meer) zo relevant.
Voordelen en nadelen tubeless rijden
Dit levert niet alleen een gewichtsbesparing op, maar zorgt er ook nog eens voor dat er geen wrijving meer kan ontstaan tussen de binnen- en buitenband. Hierdoor heb je een lagere rolweerstand, kun je met een lagere bandenspanning rijden en heb je minder kans op een lekke band.
Daarnaast heb je bij tubeless voor de racefiets misschien ervaren dat door de hoge druk veel van de latex melk al uit het gaatje spuit (bij grotere lekken) en je band niet altijd optimaal gedicht wordt óf dat de perfecte combinatie van tubeless band plus velg soms lastig te vinden is.
Houd maar aan dat als het warm is, die termijn van drie maanden realistischer is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat toe te voegen.