“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
Iridium is vuurvast met een smeltpunt van 2446°C en bijzonder hard, waardoor iridium de voorkeur heeft voor de geleider voor een bougie. Dankzij deze eigenschappen heeft het metaal een lange levensduur, aanzienlijk langer dan koper, en blijft het constant presteren.
Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Koperen, platina en irdium bougies komen het meest voor. Koperen bougies zijn de meest betaalbare optie, maar hebben een kortere levensduur. Platina bougies gaan langer mee en bieden een betere prestatie, terwijl iridium bougies de beste prestaties en duurzaamheid bieden, maar ook duurder zijn.
Iridium (tussen de 60.000 en 120.000 kilometer)
Wanneer je auto in stilstand draait, zou je de motor soepel en zonder horten en stoten moeten voelen. Als je een onregelmatige of schokkerige stationairloop ervaart, kan dit wijzen op bougies die niet langer hun werk naar behoren doen.
Wanneer u de staat van een bougie gaat controleren, is de eerste check kijken of de bougie er nog goed uitziet. Een beetje viezigheid is niet erg, maar sterke aanslag of vuil kan problematisch zijn. Dan is het waarschijnlijk tijd om een nieuwe bougie te kopen. Controleer ook of de elektrodeafstand nog goed is.
NGK staat bekend om zijn hoge normen en consistentie, dus verwacht een duurzaam, betrouwbaar en goed presterend product in je voertuig. Het is een kleine investering die een groot verschil kan maken in het functioneren en de levensduur van je motor.
Daarnaast verschillen de bougies van elkaar qua diameter, spoed en lengte, het formaat van de inbusdop en het soort afdichting (een zachte metalen ring of conische zitting).
Gangbare standaard bougies gaan ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer mee. Moderne voertuigen halen ook kilometerstanden tot 60.000 kilometer. Het is het beste om deze elementen van hoge kwaliteit te kopen. U kunt dan zelfs kilometerstanden tot 100.000 kilometer behalen.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden. Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het algemeen droog en geelachtig uit.
Bougies die specifiek voor LPG aangeraden worden beschikken over eigenschappen die daar op afgestemd zijn. Het is dus zeker verstandig voor deze bougies te kiezen en is de genoemde NGK Laserline een verantwoorde koop.
Platinum en iridium bougies
De gewone bougies hebben een levensduur van zo'n 30.000 km. De iets duurdere platinum iridium bougies gaan tot wel drie keer langer mee en hoeven pas na 90.000 vervangen te worden.
De kern van de aarde is rijk aan iridium en op sommige plaatsen komt het naar de oppervlakte. Het meeste commercieel gedolven iridium ontstaat als bijproduct van de koperwinning. Dit metaal wordt vaak gevonden in meteorieten.
Deze NGK Laser Iridium Bougie voor diverse BMW N20, N54, N55 en S55 motoren is een upgrade bougie voor de originele bougie.
De onderdelen worden in Japan, Duitsland, Zuid-Afrika, India, China, Indonesië, Thailand, Maleisië, Frankrijk en de Verenigde Staten geproduceerd. Bij onze webshop kunt u de volgende bougies van NGK verkrijgen: Met een centrale elektrode die een uiteinde van gelegeerd iridium heeft.
Er zijn verschillende soorten bougies, variërend van standaard koperen bougies, geschikt voor oudere auto's, tot iridium en platina bougies die een betere vonk leveren en ideaal zijn voor moderne motoren.
R geeft aan of de bougie een ontstoringsweerstand heeft, in dit geval heeft de bougie een weerstand.
Bij oudere auto's zullen de bougies na 15.000 tot 30.000 kilometer vervangen moeten worden. Bij moderne auto's is de levensduur langer, soms tot wel 100.000 kilometer.
Als bougies defect zijn zullen ze niet voor ontbranding zorgen en zal je motor niet functioneren. Uiteraard merk je het meteen als de motor niet werkt, maar als de bougies versleten zijn zul je dat ook aan een aantal dingen merken, je moet dan de bougies vervangen.
Stap 3: Zet oftewel de momentsleutel met de bougiedop op het door de fabrikant aangegeven draaimoment en draai de bout zo lang vast totdat deze “doorslipt” of hanteer volgende vuistregel: – Gaat het om een bougie met een dichtingsring, draait u de moer na het met de hand vastschroeven nog eens ongeveer 90˚m verder.