Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Slachtoffer worden van een auto-ongeluk als passagier (1 kans op 272) 7. Omkomen door een valpartij (1 kans op 184)
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Het meest voorkomende ongeluk is de kop staart botsing. Hierbij botst een auto met zijn voorkant (kop) tegen de achterkant (staart) van de auto voor hem aan.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
In Noord-Brabant viel het hoogste aantal dodelijke slachtoffers, maar het aantal verkeersdoden is er ook het sterkst gedaald. In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Ook in Overijssel, Utrecht en Flevoland daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
In 2020 maakte het CBS de Nederlandse cijfers bekend over het aantal verkeersslachtoffers in 2019. In 2019 kwamen 465 mannen om in het verkeer, hier tegenover stonden 196 vrouwen. Dit betekent dat het aandeel mannelijke verkeersslachtoffers rond de 70% ligt.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Er vallen in ons land momenteel gemiddeld bijna twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden per dag; in 2020 waren het er 610. Dat is 'onacceptabel', vindt de Verkeersveiligheidscoalitie, die het manifest vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
IJsland staat al sinds 2008 op de eerste plaats in de lijst van veiligste landen ter wereld (niet perse in het geval van oorlog). IJsland is een eiland ver weg van de rest van de wereld. Mocht het toch betrokken raken bij een oorlog dan biedt het bergachtige landschap strategische bescherming.
Nederland krijgt gemiddeld een 7,5. Dat is een cijfer gebaseerd op onder meer verkeer (7,0), veiligheid (9,2), extra diensten als tankstations en parkeerplaatsen langs de weg (5,9) en kwaliteit van de wegen (9,1). Amsterdam krijgt ook een 7,5, maar is niet de beste stad op gebied van wegen.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld. Dat staat in het Global Competitiveness Index 2018 van het World Economic Forum, een jaarlijkse graadmeter voor de internationale concurrentiepositie van 140 landen. Op het gebied van bereikbaarheid scoort ons land echter vrij laag.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Uit onderzoek van Centraal Beheer (2018) zijn de minst aangereden kleuren auto's groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen). Deze kleuren auto's zijn het minst betrokken in aanrijdingen door de opvallende kleuren.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.