Expediteurs zijn echt bemiddelaars. Ze zorgen ervoor dat jouw goederen op de snelste en meest efficiënte manier worden vervoerd. Een expediteur onderhandelt over de prijs, stelt contracten op, verzorgt de vrachtbrief, het manifest en de afrekening.
De douane-expediteur zorgt ervoor dat alle documenten zoals gewenst worden aangeleverd bij de douane. Ze kennen de procedures van begin tot eind, waardoor de douanezaken snel, accuraat en tijdig afgehandeld kunnen worden.
gemiddeld salaris van een expediteur
Als fulltime expediteur ga je gemiddeld tussen de 1.843 en 2.317 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 27.306 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 12,16 euro per uur.
Kort maar krachtig: een expediteur is een bemiddelaar in transport. Ofwel, iemand die het logistieke proces voor iemand anders organiseert. Een expediteur is daadwerkelijk een tussenpersoon tussen de vervoerder en de verlader van goederen.
Als allround expediteur zorg je voor het plannen, onderhouden en coördineren van de zendingen (zee- en luchtvracht, im- en export). Tevens ondersteuning van de eigen wegtransport planning. Je onderhoudt telefonisch contact met klanten, rederijen, agenten en vervoerders. Daarnaast onderhandel je over de tarieven.
Als expediteur is het verschil in loon niet heel erg groot tussen een junior en senior medewerker. De junior expediteur verdient 2600 euro gemiddeld per maand, een medior 2800 en een senior medewerker gemiddeld 2900 euro per maand. Ook het dienstverband maakt bij voor de functie expediteur niet uit.
Om Expediteur te worden, moet iemand een MBO-opleiding richting transport/logistiek met succes hebben afgerond. Soms moet een Expediteur een aanvullende cursus van enkele weken volgen.
Het gemiddelde salaris voor een assistent expediteur (m/v) in Nederland is € 2.631 per maand.
Een freight forwarder, ook wel een non-vessel operating common carrier (NVOCC) genoemd, is een persoon of organisatie die ervoor zorgt dat vracht van individuen of bedrijven van een fabriek naar een markt, bij jou thuis of bij een Amazon Fulfillment Center terecht komt.
Een expeditiebedrijf is een onderneming die in eigen naam en op commerciële basis het vervoer van goederen voor opdrachtgevers organiseert, zonder dit transport zelf uit te voeren. Al naar gelang het type goederenvervoer worden de transportdiensten ingekocht bij spoor-, vrachtauto-, scheeps- of luchtvervoerders .
Tot slot kan het voordeliger zijn om transport via een expediteur te organiseren, omdat zij door hun volumes vaak scherpere tarieven krijgen bij de verschillende transporteurs. De toegevoegde waarde van expediteurs ligt dus vooral in de specialistische kennis, tijd-, werk- en kostenbesparing.
Wat is, wat doet een douanedeclarant? Je staat in voor de volledige afhandeling van alle douanedocumenten . Dit kan voor alle vormen van vervoer: zeevaart, binnenvaart, luchtvaart, spoor- en wegvervoer of een combinaties van vervoer. Je geeft hierover ook advies.
Een cargadoor is een scheepsbevrachter die de transportcontracten tussen de reder en de verlader (aanbieder van de lading) organiseert, een bemiddelaar tussen reder en verlader.
Een verlader (en: 'shipper') is een partij in de logistieke keten die goederen vervoerd wil hebben. Vaak is dit de producent van de goederen; soms is de ontvanger de verlader.
De scheepsagent assisteert de kapitein bij het in- en uitklaren van het schip: hij handelt alle formaliteiten af voor het schip en de lading met de diverse instanties: het Loodswezen, het Havenbedrijf, de douane, de goederenbehandelaars, de verschepers en ontvangers van de goederen, de expediteurs enz.
Als fulltime supply chain planner ga je gemiddeld tussen de 2.297 en 2.596 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 29.352 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 14,12 euro per uur.
Het gemiddelde salaris
De salarissen van logistiek managers lopen sterk uiteen, maar doorgaans liggen deze binnen Nederland rond de €3250,- bruto per maand. De meesten verdienen een salaris dat tussen de €3015,- en de €4080,- bruto per maand ligt.
Salaris en inkomen
Na je opleiding start je op ongeveer 2794 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 3516 euro bruto per maand. Per uur is dat omgerekend 20,32 euro bruto.
Het aanvangssalaris van een Douane-inspecteurs en grensbewakers bedraag meestal tussen de € 2.310 en € 3.162 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.669 en € 3.769 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Hoelang duurt de opleiding? De graduaatsopleiding Transport en Logistiek omvat 120 studiepunten. Als je het modeltraject volgt, kan je het graduaatsdiploma behalen na twee jaar. Als je dat wil, kan je de opleiding over een langere periode spreiden.
Voor de instapfunctie van Medewerker van de Douane is een MBO opleiding in fiscale richting genoeg. Voor de hogere functies binnen de Douane gelden en hogere opleidingseisen. Er zijn ook gerichte douaneopleidingen te volgen, om je te specialiseren in het beroep.
Als Demand Planner mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 44.100 €. Het gemiddelde loonbereik als Demand Planner ligt tussen 37.700 € en 54.300 €.
gemiddeld salaris van een planner
Als fulltime planner ga je gemiddeld tussen de 2.394 en 2.465 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 31.480 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt.
Het salaris van een logistiek planner begint bij € 2.310 per maand. Het beroep logistiek planner is een variant van het beroep Logistiek manager. Het salaris van Logistiek manager ligt gemiddeld op € 5.655 bruto per maand.