Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Als je eigen grond hebt, kun je jouw laadpaal plaatsen op een plek die jouw voorkeur heeft. Dit kan op je oprit zijn, maar ook in jouw garage. Als je jouw laadpaal in je garage wilt plaatsen is een wandmodel de beste optie. Onze laadpalen worden standaard geleverd als wandmodel.
“Laadpaal mag niet geweigerd worden”
“Wil je een laadpaal bij jouw ondergrondse parkeerplaats installeren, dan kan dat niet geweigerd worden. Dat staat in de wet op de mede-eigendom”, maakt Leliaert duidelijk. Hij raadt echter aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken.
Een wallbox is in principe een laadpaal zonder paal: je bevestigt hem aan de muur van bijvoorbeeld je huis of garage, of binnen in je garage. Een laadpaal is overal te plaatsen, mits je er stroom naar toe kan krijgen uiteraard, maar daar had je hierboven al over nagedacht.
Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst.
Als u zelf een eigen laadpaal voor uw deur neerzet, heeft u dit probleem niet. Een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact is niet altijd mogelijk. Vraag hierover advies aan uw autodealer. Vraag ook aan een installateur of uw installatie ervoor geschikt is.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij een woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een opbreekvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen.
Bij een VvE
Wanneer je een oplaadpunt wilt hebben op je eigen parkeerplaats, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE.
Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Wanneer u een eigen laadpaal hebt, betaalt u enkel het tarief van uw energieleverancier. In Nederland ligt dat tussen de 21 en 35 cent per kWh. Wanneer u in het openbaar gaat opladen, betaalt u naast het normale tarief een extra bedrag aan de aanbieder, en komt u al gauw op zo'n 30 tot 59 cent per kWh.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Veel gemeenten geven eigenaars van een EV namelijk de mogelijkheid om de auto met een kabel over de stoep op te laden. Zo kun je bijvoorbeeld een oplaadpunt tegen je gevel plaatsen. Er zijn soms wel een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen, we raden aan om dit bij de gemeente te informeren.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.