Begin met een kleine plek
Als je niet weet waar je moet beginnen met opruimen, zijn kleine plekken of ruimtes in huis ideaal om mee te starten. De badkamer, de voorraadkast, het aanrecht, de kapstok of de eettafel zijn een aantal voorbeelden van ideale beginplekken.
De methode van Marie Kondo betekent in het kort: in een keer rigoureus je hele huis opruimen, opruimen per categorie, niet per locatie. Het belangrijkst is dat je alleen de dingen bewaart waar je echt van houdt.
Het belangrijkste bij het op orde houden van je huis is dat je de spullen die bij elkaar horen ook bij elkaar bewaart en op de plek waar je ze gebruikt. Net als bij bijvoorbeeld een speelhoek. Zorg dat dan ook al het speelgoed in die hoek ligt en niet verschillende manden met speelgoed verspreid door de hele woonkamer.
Het kan dus zijn dat je het nooit geleerd hebt, maar door een 'life-event' tijdelijk nog meer moeite hebt met opruimen en overzicht houden. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld ADD hebt en je vroeger wel een manier geleerd hebt om op te ruimen, maar dat deze manier van opruimen nog nooit voor jou gewerkt heeft.
Probeer eerlijk te kijken naar je spullen en beantwoord voor jezelf de vraag hoe het komt dat er zoveel spullen zijn. Als je de oorzaak hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan en de oorzaak te elimineren. Daarna kan je gaan downsizen in spullen. En dat is vaak een groot project dat je in stapjes moet doen.
Je krijgt over het algemeen meer rust, ruimte en energie als je opruimt. Je wordt minder afgeleid door spullen om je heen. Je kunt makkelijker vinden wat je zoekt (want alles heeft een vaste plek). Je irriteert je minder aan de rommel over je heen.
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld per week 21 uur aan huishoudelijke taken besteden. Dat is gemiddeld 3 uur per dag. Het grootste deel van de tijd gaat naar taken als koken, opruimen, schoonmaken en de was doen. Hier besteden Nederlanders 2 uur per dag aan.
Tips om te beginnen
Begin klein en overzichtelijk en doe niet te veel in één keer. Geef dingen een vaste plek: je autosleutels in een bakje op de kast, jassen aan de kapstok, kranten op een stapel en schoenen in de kast. Wanneer je jezelf dat aanleert, sluipt die opruimroutine er vanzelf in. Begin in één kamer.
Aanpak 2: Verdeel de ruimte in zones
Stel dat je de rommelkamer wil opruimen, die tot aan het plafond toe, vol is met spullen. Mijn advies is om vanaf de deur tot aan het midden van de kamer op te ruimen. Op deze manier zorg je dat je voldoende loop en draairuimte hebt om op een comfortabele manier op te ruimen.
Vanaf 4 jaar kun je je kind leren om zijn/haar kamer op te ruimen. Natuurlijk zal de kleine dit nog niet perfect doen, maar jij als ouder kan je kleine hier goed bij helpen. Vanaf ongeveer 8 jaar kun je verwachten dat kinderen het opruimen al aardig onder de knie krijgen.
Het zorgt voor een opgeruimde geest
Hoe meer rommel of vuil, des te minder concentratie en minder productief we worden. Wat kun je hier zelf aan doen? Maak er een gewoonte van om netjes te zijn. Dat is een goede start om onze geest te openen en te concentreren op een bepaalde taak.
Door op te ruimen en eventueel spullen weg te gooien of te geven word je veel bewuster van al je bezittingen, en word je een stuk dankbaarder voor je belangrijkste bezittingen. Zo haal je in het vervolg waarschijnlijk ook minder snel onnodige dingen in huis, omdat je precies weet wat je thuis allemaal hebt liggen.
Een mooie manier om een soort tijdlijn te maken, is om je boeken te sorteren op meest recent gelezen. De boeken die je het laatst hebt gelezen, zet je helemaal bovenin en het boek dat je voor het laatst hebt gelezen, zet je aan het eind. Heel simpel, maar wel heel leuk!
Het ligt misschien voor de hand, maar het aantal exemplaren van een boek beïnvloedt de waarde. Maar misschien minder sterk dan je denkt. Oude boeken zijn vaak zeldzamer omdat ze al die jaren overleefd hebben, maar dat is niet altijd zo.
Er zijn verschillende manieren om je boeken te sorteren. Naast het sorteren op alfabet of op kleur, kun je je boeken ook sorteren op genre of op onderwerp. Op deze manier vind je altijd snel het boek met het onderwerp van je keuze.
Een opruimcoach of professional organizer zorgt voor rust, overzicht, structuur en routine. Zodat jij niet meer geleefd wordt door je huishouden maar meer tijd over houdt voor de leuke dingen in je leven.
In 2 of 3 uur per week kunnen doorgaans alle basistaken zoals stofzuigen, afstoffen, dweilen, het schoonmaken van de keuken en badkamer uitgevoerd worden.