Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze een eigen mening, idee of visie hebben en dit ook (durven en kunnen) uitdragen. Maar leidinggevenden hebben meer kwaliteiten nodig o.a. om de samenwerking te stimuleren, de ander aan te zetten, te motiveren, ondersteunen of faciliteren om gewenste resultaten te bereiken.
Wat is het verschil tussen management en leiderschap?
Leiderschap is meer visionair denken, identificatie van middelen en het vermogen om de voortgang naar de visie te beheren. Management is de planning, organisatie en controle over werkzaamheden.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Wat verwachten medewerkers van een leidinggevende?
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Je houdt van uitdaging en je kunt voor jezelf uitdagende doelen stellen. Je bent resultaatgericht en je wilt wat bereiken met jouw team. Je schuwt verantwoordelijkheden niet en meer verantwoordelijkheid betekent voor jou extra dynamiek in jouw functie. Je weet het vertrouwen van mensen te winnen.