Een paardentrailer is, voor de verkeerswetgeving, gewoon een aanhangwagen en aanhangwagens mogen met 'van alles' volgepropt worden... Zolang 't maar niet te zwaar, te hoog, te scheef, etc wordt, mag 't allemaal... 'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'
Ook met een B-rijbewijs is het toegestaan om met een paardentrailer te rijden. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. De toegestane maximum massa van de auto en de trailer mag niet meer bedragen dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen). Hier zit je al snel aan met een paardentrailer.
Maximumsnelheid aanhangwagen en paardentrailer
Voor het rijden met een aanhangwagen of paardentrailer tot 3500 kilogram geldt een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Indien uw aanhanger of paardentrailer zwaarder is dan 3500 kilogram, dan geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.
Ja, elke 1.5 paardstrailer is geremd.
Bij het kopen van een paardentrailer 2 paards kunt u kiezen uit totaalgewichten tussen 2000 en 2700 kg.
De meeste paardentrailers hebben een MTM (maximaal toegelaten massa) van meer dan 750 kg. Voor deze trailers dien je een aparte nummerplaat aan te vragen. Bovendien moet je dan ook een extra verzekeringspolis afsluiten. Aanhangwagens met een MTM tot 750 kg zijn gratis verzekerd met het trekkend voertuig.
Zorg dat de trailer groot genoeg is voor je paard. Grote paarden hebben meer ruimte nodig om tijdens de reis hun evenwicht te bewaren, met name in de bochten. Tot een schofthoogte van 1.70m kan een paard in een gewone trailer. Wanneer je paard groter is dan 1.70 m vervoer het dan in een grotere trailer.
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Allereerst moet de auto 1800 kg mogen trekken. Tenminste, als u van plan bent om het volledige laadvermogen van de trailer te benutten. Als u bijvoorbeeld zeker weet dat de aanhanger nooit zwaarder zal wegen dan bijvoorbeeld 1500 kg, dan is een auto met een maximum aanhangwagenmassa van 1500 kg al toereikend.
Als je met één paard in een tweepaardstrailer op pad gaat, moet je hem altijd links zetten. Als de trailer (per ongeluk) in de berm komt gaat hij scheef hangen en als een paard dan aan de rechterkant staat, kan dit ervoor zorgen dat de trailer uit balans raakt en omvalt.
Daarnaast zijn er ook nog andere dekens die ideaal zijn voor op de trailer of paardenvrachtwagen, zoals de Le Mieux Carbon Cooler of de Bucas Shamrock Power. Dit zijn fijne dekens voor wanneer jouw paard snel zweet of net klaar is met rijden.
Een enkele chauffeur mag maximaal twee keer 4,5 uur rijden, met een rust van 45 minuten tussen de twee delen door. Een dag duurt dan maximaal 10 uur voor een paard, waarna het op stal gaat. Op de langere routes hebben wij altijd twee chauffeurs die wettelijk 21 uur mogen rijden en werken samen.
Levensduur. Dankzij de stevigheid en onderhoudsgemak gaat een aluminium paardentrailer veel langer mee dan een trailer uit hout of polyester. De nadelen van een aluminium paardentrailer zijn dan weer dat het prijskaartje beduidend hoger is, en dat aluminium ook zwaarder is dan polyester.
In zo'n geval zou u het beste kunnen kiezen voor z.g.n. C-banden. Dit zijn banden met verzwaarde koordlagen die ook zijdelings meer stabiliteit leveren. Verder kunnen deze banden wat belasting betreft tegen een stootje en mogen ook een hogere bandendruk.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Met een aanhanger voor 1,5 paard schaft u een geremde tandemas trailer aan waarvan het totaalgewicht bij de meeste merken 1600 kg bedraagt. Algemeen gezien liggen de laadvermogens tussen 830 en 950 kg. De Proline Chamonix weegt met 1500 kg minder zwaar en heeft een capaciteit van 800 kg.
Een belangrijk verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger zit in de maximale toegelaten massa. Binnen Europa mag deze massa bij een ongeremde aanhanger niet boven de 750 kilogram uitkomen. Kies je voor een geremde aanhanger, dan mag de massa hiervan wel boven de 750 kilogram liggen.
Bij een ongeremde aanhangwagen moeten de remmen van de auto de beladen aanhanger mee afremmen. Hierdoor is het noodzakelijk dat je op de papieren van de auto bekijkt hoeveel deze mag trekken. In functie van het trekgewicht zijn de remmen van de auto sterk genoeg of niet sterk genoeg om het geheel af te remmen.
Aan welke kant ga je welk paard zetten? Reis je met 1 paard, dan zet je die het beste aan de linkerkant van de trailer. Reden hiervoor is dat de weg altijd iets 'bol' is. Als je aan de rechterkant van de weg rijdt, dan loopt de weg dus iets af naar rechts.