Bijtelling staat eerste 5 jaar vast De bijtelling en korting van je auto staan 60 maanden vast vanaf de datum eerste toelating (DET).
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden.
Na de 60-maanden-periode vervalt de 4%-bijtellingsregeling, en gelden de reguliere bijtellingspercentages voor zakelijke auto's. Concreet betekent dit een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto, met een tijdelijke verlaging voor elektrische auto's van 5% op de eerste € 30.000.
Volgens het huidige beleid wordt in januari 2026 de korting op de bijtelling voor elektrische auto helemaal afgeschaft. Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
De auto moet minimaal 15 jaar oud zijn. De auto moet zakelijk op naam gezet worden. Btw op een Youngtimer kan meestal niet teruggevorderd worden bij de Belastingdienst.
Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog? Op dit moment geldt de youngtimer regeling nog voor het jaar 2025. Ondernemers hebben nog steeds de mogelijkheid om gebruikmaken van deze regeling voor auto's van 15 jaar of ouder.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.
Bijtelling staat eerste 5 jaar vast
De bijtelling en korting van je auto staan 60 maanden vast vanaf de datum eerste toelating (DET).
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
Als je gedurende het jaar besluit om de auto niet meer privé te gebruiken, kun je de bijtelling stopzetten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je verhuist en de auto alleen nog voor zakelijke doeleinden gebruikt of als je een andere auto gaat rijden en de auto van de zaak niet meer privé gebruikt.
Na 60 maanden vervalt deze bijtelling. Maar als je in de auto blijft rijden, ziet de bijtelling er in 2024 zo uit: 16% (dankzij 6% korting op de standaard 22%) voor de eerste € 30.000, wat neerkomt op € 4.800. Plus 22% voor het resterende bedrag van € 45.000, wat € 9.900 is.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling. Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt.
Hoewel de bijtelling wordt gezien als extra inkomen, heeft het geen directe invloed op het bedrag dat je kunt lenen voor een hypotheek. Dat komt omdat bijtelling niet wordt meegerekend als vast inkomen door hypotheekverstrekkers.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Een vraag die ons veel gesteld wordt is of het mogelijk is bijtelling halverwege het jaar te stoppen. Het antwoord is ja; het is mogelijk om bijtelling halverwege te stoppen of juist te starten.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
Als je nog geen auto hebt en er wel een wilt gaan kopen voor je eigen bedrijf, dan kan het slim zijn om de auto direct op je eigen zaak te zetten. Je krijgt dan een bedrijfsauto. Met een bedrijfsauto heb je recht op een aantal fiscale voordelen.
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.
Een voorbeeld: je kocht in januari 2024 een hybride wagen met een CO2-uitstoot van 45g/km. Dan bedraagt de maximale fiscale aftrekbaarheid 98%. Dit wil zeggen dat je in 2024 je wagen (en alle bijhorende kosten) voor 98% mag inbrengen als beroepskosten.