Stap 1: Voordat je de hellingproef uitvoert, zet je je rechterknipperlicht aan, kijk je over je linkerschouder – de linkerbuitenspiegel – de binnenspiegel, de rechterbuitenspiegel en over je rechterschouder. Wanneer er geen verkeer aankomt, breng je de auto tot stilstand door je rem in te trappen.
Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
Vergeet het 'moderne rijden' met een laag toerental in de bergen. Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.
Je moet eerst je koppeling omhooghalen tot je het aangrijpingspunt voelt. Het aangrijpingspunt is het punt waar je koppeling begint te pakken. Als je dat voelt, hou je je voet aan het koppelingspedaal in dezelfde positie stil en kun je de rem (of handrem) loslaten.
Tips voor veilig rijden in een parkeergarage
Rij rustig aan en laat u niet opjagen door anderen in de garage. Op die manier heeft u meer tijd om goed te sturen in de bochten en te anticiperen op andere automobilisten. Denk aan auto's die plotseling in een parkeerplek sturen of opeens wegrijden.
Waar je in een diesel gemakkelijker de hellingproef kan doen door met rechtervoet de rem ingetrapt te houden, met linkervoet de koppeling een beetje op te laten komen, en dan pas met rechtervoet de rem los te laten om gas te kunnen geven, zal zeker in het begin een benzine-auto op die manier afslaan.
Hill Hold Control
Zodra een auto een elektrische handrem heeft, is het een kleine moeite om de wegrij-assistent in te bouwen. Hill Hold Control schakelt automatisch in als je even stilstaat op een helling van 5 procent of meer en voorkomt dat de auto onbedoeld achteruit rolt.
Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Bij de bijzondere verrichtingen (Omkeren door middel van steken) moet je het overige verkeer voor laten gaan. Kijk eerst voordat je besluit om te gaan keren of het wel mag en/of kan.
Hill-Hold Control zorgt ervoor dat je Suzuki op de rem blijft staan tot je weer gas geeft. Laat je alleen het rempedaal los, dan gebeurt er dus niets. De auto blijft gewoon op de helling staan. Zodra je gas geeft, schakelt de auto de Hill-Hold Control uit en kun je rustig wegrijden.
Bij veel auto's wordt de elektrische rem altijd automatisch geactiveerd zodra je de motor uit zet. Op die manier is hij veiliger dan de mechanische rem, want de bestuurder kan hem onmogelijk vergeten. Echter, bij sommige auto's moet je het automatische systeem na elke start opnieuw handmatig activeren.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
De elektrische handrem werkt met een elektromotor welke een spindel in en uit draait. Bij indraaien drukt deze tegen de remzuiger welke vervolgens de remblokken tegen de schuif drukt. Bij een niet goed werkende handrem moet de gangbaarheid van de remzadel gecontroleerd worden en zo nodig gangbaar worden gemaakt.
Koppelingspedaal met je linkervoet geleidelijk naar het aangrijpingspunt laten opkomen. Altijd geleidelijk werken met het koppelingspedaal, als je het laat opkomen. Want de koppelingsplaten moeten geleidelijk aangrijpen anders slaat de motor af. Bij het aangrijpingspunt gaat de auto al rollen/rijden.
Het wegrijden met een dieselauto gaat makkelijker door de hoge koppel. Zelfs bij weinig toeren rijdt een dieselmotor prima door, wat betekent dat er ook minder geschakeld hoeft te worden. Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.
Auto valt uit tijdens rijden of slaat af
Een motor heeft brandstof, lucht (zuurstof) en een ontsteking nodig om te kunnen lopen. Het kan ook zijn dat de mengverhouding tussen brandstof en lucht niet juist is. De auto kan uitvallen door het ontbreken van de brandstof.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Parkeren kun je op een van de openbare parkeerlocaties rondom Ziggo Dome. Bij de parkeerautomaten van P2, P3, P4, P5 en P6 kun je vanaf vier uur voor aanvang van het concert en tot twee uur na het concert een uitrijkaart voor het evenemententarief van €15,00 kopen.