De cijfers op een rijtje: schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.
Dus ja, het uitgeven van boeken KAN winstgevend zijn . Maar is dit beschikbaar voor iedereen die de traditionele uitgeefroute volgt, of alleen voor een paar uitschieters? Dan kijken we naar zelf-uitgegeven auteurs die bogen op eBook-royalty's van wel 70%. Forbes publiceerde zelfs een artikel over Amazon dat een auteur $ 450.000 per jaar betaalt!
Laten we eens kijken naar een eerste boek, een debuut, hoeveel wordt daar gemiddeld van verkocht: Zelf publiceren: 100 – 500 boeken. Debuteren bij een grote uitgeverij: 500 – 2.000 exemplaren.
Bijvoorbeeld een boekvermelding op Bestelbijdeauteur.nl, een social media workshop, of als je zelf iets kunt op dat gebied: een uur werk door jou, voor de auteur en/of het boek. Als de auteur een favoriet koffietentje heeft als schrijfplek of ontmoetingsplek: een cadeaubon voor consumpties in de betreffende zaak.
Vertel een verhaal
Het begin van een presentatie (en trouwens ook van een tekst) is onder meer bedoeld om de aandacht te trekken. Onderzoekers van de Universiteit Leiden stellen stellen dat je een sense of urgency bij de toehoorders moet opwekken. Ze moeten het gevoel krijgen dat wat jij vertelt ertoe doet.
Het formele gedeelte – dus de presentatie van je boek en de uitreiking van het eerste exemplaar – duurt bij voorkeur niet langer dan een half uur, want anders gaat het publiek zich vervelen. Vindt er na afloop van je boekpresentatie een signeersessie plaats? Trek daar dan ongeveer een uur voor uit.
In Nederland heeft één op de vijftien mensen de ambitie om een boek te schrijven. Volgens Lira, de stichting voor de literaire rechten van auteurs, wordt slechts één procent van de ingezonden manuscripten bij een traditionele uitgever daadwerkelijk uitgegeven.
Je kunt Instagram gebruiken om je boek te promoten als je vooruit plant, een schema maakt, onderzoek doet naar andere auteurs en consistentie handhaaft . Vergeet niet om een mix van content te delen die bij je imago past, hashtags te gebruiken, met anderen in contact te komen en je berichten aan te passen op basis van analyses.
Een korte presentatie omvat in elk geval de titel van het boek, de schrijver, de illustrator en het jaar van uitgave. Daarnaast geef je een korte samenvatting van het verhaal. Je vertelt iets over de personages en je vertelt wat je ervan vindt. Tot slot lees je een stukje voor.
Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, maar ook hun bredere schoolprestaties. Groep 8-leerlingen die regelmatig een boek lezen, behalen hogere scores op het Cito-toetsonderdeel taal. Hiernaast boeken ze ook betere Cito-resultaten op wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie.
U kunt evenementen plannen - weggeefacties, boektours, releasedatums - verbinding maken met uw lezers in een professionele ruimte en de pagina gebruiken om te linken naar uw website en/of blog . Als u genoeg 'likes' krijgt, kunt u ook Facebook-advertenties en hun zakelijke pagina-statistieken gebruiken.
Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt.
Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling, citaat, grapje of anekdote. Houd de inleiding vooral kort, zodat de luisteraars niet meteen al afdwalen. Probeer vervolgens in 15 tot 20 woorden samen te vatten wat er in de toespraak besproken wordt. Een goed verhaal is actueel, eenvoudig en vooral niet te lang.
Een ijsbreker zorgt ervoor dat de spanning verminderd wordt, het maakt je presentatie comfortabeler en je begint zekerder aan je presentatie. Je kan ijsbrekers op verschillende manieren introduceren. Bijvoorbeeld door middel van een live word cloud of door je publiek een open vraag te stellen via Sendsteps.
Begin met een boeiende opening die de aandacht van uw publiek trekt. Vat de hoofdplot van het boek samen en benadruk de unieke aspecten ervan om interesse te wekken. Voeg visuele elementen toe, zoals boekomslagen of relevante afbeeldingen, om de visuele aantrekkingskracht te vergroten.
5. IS HET CADEAUTIP OF CADEAU-TIP. Willen jullie een cadeau ontvangen voor jullie bruiloft dan vraag je om een cadeautip of kadotip. Je schrijft het aan elkaar zonder streepje.
Nee. Verreweg de meeste literaire schrijvers en hun uitgevers knijpen in hun handen bij verkochte oplages van tweeduizend stuks. Daar verdient een schrijver nog geen 4.000 euro aan.
CPNB Top 100 2021
Lucinda Riley staat voor het vierde jaar op rij met een boek op de eerste plaats en is de meest voorkomende auteursnaam in de lijst. Daarmee behaalt ze opnieuw een uniek record: haar boeken staan in totaal vijftien keer in de Top 100 van 2021.
iemand die nieuw is in een bepaald beroep, een bepaalde activiteit, enz.; leerling; beginner; beginneling .