Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Op drie punten zijn deze onvolledig: a) de verbinding met een leertheorie; b) aandacht voor werkomgevingen; c) het evenwicht tussen sturing en zelfstandigheid en leren leren. Getracht wordt op deze punten een nadere invulling te geven.
Soorten leeromgevingen
Deze drie gebieden zijn de fysieke, psychologische en instructieve omgevingen. Leraren zijn verantwoordelijk voor het onderhouden van deze drie omgevingen, aangezien ze leerlingen op verschillende manieren beïnvloeden.
Een rijke leeromgeving biedt kinderen evenveel kans om te ontdekken en te leren . De omgeving moet inspelen op de verschillende manieren waarop kinderen leren. Is er ruimte voor kinderen om te spelen en te ontdekken, zowel binnen als buiten? Zijn er activiteiten voor zowel actieve als rustige kinderen?
Een rijke leeromgeving biedt betekenisvolle leersituaties, waarbij leerlingen actief betrokken zijn en verbanden kunnen leggen tussen verschillende vakken en situaties. Het stimuleert hun nieuwsgierigheid, creativiteit en probleemoplossend vermogen.
In beide groepen identificeerden we belangrijke aspecten van de LE, zoals een hoge mate van betrokkenheid en motivatie, een positief emotioneel klimaat, steun onder medestudenten, sterke relaties tussen docenten en studenten, betekenisvolle ervaringen en kleine klassen .
Met een goed pedagogisch klimaat bereik je dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren.
De drie basistypen leerstijlen zijn visueel, auditief en kinesthetisch . Om te leren, zijn we afhankelijk van onze zintuigen om de informatie om ons heen te verwerken. De meeste mensen gebruiken een van hun zintuigen meer dan de andere. Hieronder volgt een bespreking van de drie meest voorkomende leerstijlen.
Uitdagend gedrag in de klas is verstorend en moeilijk voor zowel leraren als studenten. Positieve gedragsondersteuning vermindert niet alleen stress in de klas, maar rust studenten ook uit met levensvaardigheden die verder gaan dan het curriculum .
Concept. Verrijkte leeromgeving
Een focus op betekenis - zinvol leren, groei in prestaties en het creëren van processen/producten die een verschil maken in de wereld . Betekenis inbedden in de context en artefacten van de omgeving.
Effectieve leerstrategieën zijn altijd actief: je bent op een actieve manier met de leerstof bezig en je gebruikt daarbij verschillende activiteiten. Deze leerstrategieën lijken veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dat mee.
De doelbewuste selectie en het gebruik van materialen is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van een geletterdheidsrijke omgeving. Leraren zorgen ervoor dat leerlingen toegang hebben tot een verscheidenheid aan bronnen door veel keuzes te bieden. Onderwijzend personeel verbindt geletterdheid met alle elementen van het klaslokaal.
Deze leeromgeving moet de leerlingen prikkelen, uitdagen, maar ook ondersteuning bieden en rust kunnen geven wanneer dat nodig is. Het is dus zoeken naar de juiste balans, want de inrichting van de klas heeft natuurlijk ook invloed op het gedrag van de leerlingen.
Een rijke leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen.
Leer door te spelen
Kinderen leren het meest wanneer ze spelen en plezier hebben. Door middel van spel leren kinderen nieuwe vaardigheden en ontwikkelen ze hun creativiteit en verbeeldingskracht. Speelgoed, bordspellen en sporten dragen allemaal bij aan het stimuleren van de hersenen van kinderen.
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. De didactische driehoek bestaat uit drie componenten, namelijk de leerling, de leerkracht en de leerstof.
Een activerende leeromgeving zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Het kind neemt niet passief de kennis tot zich, maar neemt actief deel aan het leerproces. Activerende leeromgevingen beïnvloeden de motivatie en het informatieverwerkingsproces van het kind.