Zo werkt website spoofingEen oplichter stuurt je een link een website, bijvoorbeeld via een e-mail of SMS. De link lijkt echt, maar gaat naar een gevaarlijke website. Zo'n nepwebsite lijkt sprekend op een echte website. Zo kan je denken dat je op de website zit van je bank, verzekering of webshop waar je vaak koopt.
E-mail spoofing is een vorm van (online) oplichting waarbij een cybercrimineel zich voordoet als iemand anders, in dit geval door het vervalsen van de afzender van een e-mail. Op deze manier lijkt het of de e-mail afkomstig is van een bekende en betrouwbare afzender.
Door middel van IP-spoofing kunnen cybercriminelen kwaadwillende handelingen uitvoeren, vaak onopgemerkt. Zo kunnen ze je gegevens stelen, malware installeren op je apparaat of je server vast laten lopen. Your browser can't play this video.
De belangrijkste redenen waarom criminelen aan spoofing doen zijn: Mensen overhalen persoonlijke informatie, zoals bankgegevens, te delen.Malware op een apparaat installeren.Het computersysteem van een persoon of grote organisatie platleggen.
Fraudeurs komen aan telefoonnummers via bijvoorbeeld Marktplaats en social media. Scherm je profielen dus af en maak je telefoonnummer niet openbaar als je een advertentie op Marktplaats zet. Scherm ook je contacten op social media af voor de buitenwereld.
Cybercriminelen gebruiken technieken waardoor ze het nummer dat op je scherm verschijnt, kunnen aanpassen (spoofing). Daardoor kunnen ze zich voordoen als je bank, een overheidsinstelling, de politie, een bekend bedrijf of kunnen ze simpelweg een lokaal telefoonnummer op je telefoonscherm laten verschijnen.
Zo werkt website spoofing
Een oplichter stuurt je een link een website, bijvoorbeeld via een e-mail of SMS. De link lijkt echt, maar gaat naar een gevaarlijke website. Zo'n nepwebsite lijkt sprekend op een echte website. Zo kan je denken dat je op de website zit van je bank, verzekering of webshop waar je vaak koopt.
Wanneer uw telefoonnummer gespooft is, wordt er niet echt vanaf uw nummer gebeld, maar de ontvanger ziet uw nummer wel op zijn/haar telefoon staan. Omdat er in werkelijkheid vanaf een ander nummer wordt gebeld, zult u het gesprek niet terugvinden in uw belgeschiedenis en op uw factuur.
Wanneer je regelmatig wordt gebeld door mensen die niet in jouw contactenlijst staan of vaak wordt teruggebeld door mensen die aangeven dat jij hen gebeld hebt (terwijl dat niet zo is), is de kans groot dat jouw nummer voor spoofing wordt gebruikt.
Ook het verspreiden van dit materiaal is strafbaar. Bij spoofing nemen internetcriminelen een identiteit over. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken.
Spoofing en phishing
Zoals gezegd is er sprake van spoofing wanneer iemand communicatiemiddelen vervalst om zijn ware identiteit en bedoelingen te verbergen. Phishing daarentegen is een soort cyberaanval waarbij dit vervalste materiaal, zoals vervalste e-mails of websites, als hulpmiddel wordt gebruikt.
Slachtoffers van spoofing die leidt tot niet-bancaire fraude krijgen hun schade in principe niet vergoed. De slachtoffers die hun geld desondanks terugontvingen zullen dit van de dader terug hebben gekregen, bijvoorbeeld op verzoek van de bank of via de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude.
Hackers kunnen je telefoonnummer gebruiken om spam- of sms-berichten te verzenden, bijvoorbeeld om je te vragen om geld over te maken naar een bepaalde rekening. Het is daarom belangrijk om voorzichtig te zijn met wie je je telefoonnummer deelt en om geen persoonlijke informatie te verstrekken aan onbekende personen.
Doe aangifte bij politie
Ook als getuige kunt u aangifte doen. Zonder aangifte kan de politie geen opsporingsonderzoek instellen naar identiteitsfraude. En zonder aangifte kunt u de schade niet op de dader of de verzekering verhalen. De wijze van aangifte is afhankelijk van de ernst van het feit.
Meld het bij de meldpunten die online te vinden zijn: Discriminatie: mindnederland.nl. Fraude: fraudehelpdesk.nl. Spam: spamklacht.nl (OPTA)
Laat ik eerst met deze deur in huis vallen: 0437440500 is een nummer van Ziggo. We gebruiken het o.a. bij klanttevredenheidsonderzoeken en abonnementchecks. Je scepsis en vragen snap ik heel goed. Anoniem uitbellen bij deze zaken mag niet meer, dus er moet sowieso een nummer staan.
Doe aangifte bij de politie: Dit kan ook heel makkelijke online. Zo kan je ervoor zorgen dat het anderen niet overkomt. Ook kan de politie bij veel meldingen onderzoek doen naar deze vorm van fraude. Zo doe je aangifte bij de politie.
Hoe het werkt is simpel. Je vult je e-mailadres, wachtwoord of telefoonnummer in en de website scant het internet om te zien of deze gegevens voorkomen in een datalek. Deze scan duurt vaak maar enkele seconden.
Een e-mail, tekstbericht of betaalverzoek met een foute link erin is een veelgebruikte manier om je gegevens te achterhalen of je over te halen om geld over te maken. Dit heet phishing.
Bij positiebepaling wordt de term gebruikt als de smartphone regelmatig wisselt tussen de neplocatie en je echte locatie, vaak herhaaldelijk. Het lijkt alsof je aan een elastiek vastzit.
Oplichters doen zich voor als medewerkers van uw bank en bellen u met de mededeling dat uw bankrekening in gevaar is. Doordat zij gebruik maken van de techniek 'spoofing' ziet u het nummer van uw bank, terwijl de oplichters in werkelijkheid met een ander nummer bellen.
Dan kunt u dit ongewenste telefoontje melden bij Consuwijzer, een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen. Bedrijven moeten dan bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. De ACM kan het bedrijf een boete opleggen.
Als je berichten ontvangt van iemand die niet in je contacten staat, laten we je in het bericht signalen zien die je kunt gebruiken om te bepalen hoe je moet reageren. Deze signalen geven aan of iemand een contact is, of je gemeenschappelijke groepen hebt en of het telefoonnummer in een ander land is geregistreerd.
Nee, in Nederland gebeld worden kost in principe nooit geld, waar het gesprek ook vandaan komt.