Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Duidelijk is dat vliegen erg slecht is voor het klimaat. Maar is het slechter dan vlees? Op Nederlands niveau draagt de veestapel volgens de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli) voor 10% bij aan de broeikasgasuitstoot. Het vliegverkeer 6,5%, blijkt uit cijfers van het CBS.
In 2018 was de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 0,7 ton CO2 per persoon. Dit is bijna dubbel zoveel als het Europees gemiddelde van 0,3 ton CO2 per persoon. In Nederland zijn we dus grootverbruikers als het gaat om CO2-uitstoot met vliegtuigen.
Bijna 90 procent nooit gevlogen
En die schatting blijkt te kloppen. "Die data is vrij oud, maar het is niet veel veranderd", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Maar 11 procent van de mensen op de wereld zou dus weleens gevlogen hebben. 3 procent vliegt elk jaar of vaker.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Nadelen van vliegen
Helaas heeft het vliegen ook nadelen. Grote nadelen zelfs. Het draagt bij aan klimaatverandering, de uitstoot van fijnstof is slecht voor onze gezondheid en er ontstaat geluidsoverlast in de omgeving van luchthavens wat ook weer nadelen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden.
Vliegen: impact en tips. Klimaatvriendelijker op vakantie gaan, begint met minder of niet vliegen. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer).
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in 1992.... Het ernstigste ongeluk waarbij een Nederlands toestel betrokken was, had plaats op het vliegveld van Tenerife op de Canarische Eilanden. Daar botste in 1977 een Boeing 747 van de KLM op een ander toestel.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
Twee maal zoveel. "We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Beperk de voedingsmiddelen die bij vertering in de darmen relatief veel gas afgeven. Voorbeelden hiervan zijn: uien, koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli), peulvruchten, prei, (onrijpe) bananen, meloen, producten met veel suiker of zoetstof (dus ook vruchtensap), koolzuurhoudende dranken en bier.
Vliegen komen veelvuldig in contact met vele micro-organismen zoals bacteriën. Als de vlieg lang genoeg de tijd krijgt om op je eten te zitten, kunnen de ziektekiemen op je eten terechtkomen. Sommige micro-organismen in hun uitwerpselen kunnen ziektes veroorzaken.
Hoewel beide fasen van een vlucht hun eigen unieke uitdagingen en risico's hebben, wijzen statistieken erop dat landen als gevaarlijker wordt beschouwd dan opstijgen. Dit neemt niet weg dat de luchtvaartindustrie als geheel tot de veiligste vervoerswijzen behoort.
Als je bang bent om te vliegen kan dat verschillende oorzaken hebben. Een aantal voorbeelden: Een traumatische vliegervaring, bijvoorbeeld omdat er veel turbulentie was of technische problemen waren. Je kent iemand die overleden is bij een vliegtuigongeluk.
1. Tenzing-Hillary Airport in Lukla, Nepal. Dit vliegveld in Nepal wordt genoemd als een van de gevaarlijkste ter wereld.
Achterin het toestel
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68% om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62%.
De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg hiervan kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben, of zelfs moeite met uw stoelgang hebben.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt. Zelfs wanneer je je reis energiek begint word je op een gegeven moment duf en sloom.