Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip bijna net zoveel CO₂ uit als 84.000 auto's. Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Afval, gezondheid en kwetsbare habitats
Passagiers op een Antarctische cruise produceren tijdens een gemiddelde reis van een week ongeveer evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Een verblijf op het schip kost minstens 36.000 euro per persoon per jaar. Alle maaltijden, schoonmaakkosten en zelfs gezondheidszorg inbegrepen. Individuele reizigers betalen wel 85% extra voor eenpersoonsgebruik van een kajuit.
In de meeste gevallen moet het kind minimaal 18 of 21 jaar oud zijn. Aangezien dit per rederij kan verschillen, is het goed om je Cruise Specialist hierin mee te laten kijken.
Veel cruisemaatschappijen bieden ook all inclusive pakketten aan; bij sommige cruise lines verblijf je zelfs altijd op basis van all inclusive! Soms zijn er naast alle dranken en eten ook andere extra's bij je all inclusive cruise inbegrepen, zoals Wi-Fi, excursie- en boordtegoed en meer.
Van de 21.7 miljoen passagiers die cruiseschepen jaarlijks vervoeren, sterven er gemiddeld 200, stelt NY Daily News. „En dat maakt de kans dat je sterf aan boord van een cruiseschip, meer dan 1 op de 100.000.”
Grootste cruiseschip ter wereld klaar voor eerste reis: 1,8 miljard euro en van alle luxe voorzien. Met foto'sDe grootste, de zwaarste en de groenste. Aan superlatieven geen gebrek voor de Icon of the Seas, het nieuwe paradepaardje van het Amerikaanse bedrijf Royal Caribbean Cruises.
Van alle vervoersmiddelen leverden personenauto's de grootste bijdrage aan het broeikaseffect, gevolgd door het goederenwegvervoer en de luchtvaart. Het vervoer per trein veroorzaakte weinig directe en indirecte CO2-emissies.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Veel cruiseschepen gebruiken zware stookolie als brandstof, wat leidt tot de uitstoot van zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Deze emissies dragen bij aan luchtvervuiling en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen, evenals ecosystemen, vooral in dichtbevolkte kustgebieden.
Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Een boot of schip drijft, omdat de opwaartse kracht van het water even groot is als het gewicht van het schip. Het volume van het schip dat zich onder water bevindt, is in dat geval dus - volgens de wet van Archimedes - van die omvang dat een even groot volume water evenveel weegt als het volledige schip.
Het aantal binnenvaartschepen met Nederlandse vlag dat op de Nederlandse binnenwateren goederen vervoert is in 2022 met 4 afgenomen tot 4866. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af. In 2011 waren er nog 5,5 duizend binnenvaartschepen met Nederlandse vlag actief.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
10-daagse onvergetelijke 'Oasis of the Seas' cruise met tropische bestemmingen o.b.v. volpension. Nu v.a. € 1.759,00 p.p. Nu v.a. € 1.759,00 p.p.
Een cruisevakantie is een vakantie boordevol luxe en comfort. Dit is één van de redenen, waarom een cruise vaak als een duurdere vakantie wordt gezien. Men wil dan ook niet voor verrassingen komen te staan. Veel van de faciliteiten en diensten waar men gebruik van kan maken, zijn bij de cruise inbegrepen.
De hoogte van de fooien is afhankelijk van de rederij, maar er kan in de regel gesteld worden dat tussen de 8 en 10 euro per dag per persoon gerekend wordt. Bij vele Amerikaanse rederijen worden de fooien automatisch verrekend via uw scheepsrekening.
De Wonder of the Seas wordt aangedreven door zes dieselmotoren, die samen zo'n 126.000 pk ontwikkelen en in theorie 3,7 liter brandstof per 100 km en per persoon verbruiken. Dat komt naar verluidt neer op circa 270 ton per 24 uur varen bij een snelheid van 22 knopen.
Ga er niet van uit dat de cruise all-inclusive is
Verwacht extra te betalen voor drankpakketten, fooien, internet, excursies aan wal, belastingen en havengelden. Alles bij elkaar kan dat oplopen tot honderden euro's meer dan je basistarief.