Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Een bestelling terugsturen bij Zalando is kosteloos, een bestelling laten ophalen door Retour on Demand is tijdelijk gratis (normaal €4,95). Indien een deel van je bestelling wordt geretourneerd binnen de betaaltermijn van 14 dagen, hoef je alleen de door jou behouden artikelen te betalen.
Sluit het ingevulde retourneringsformulier met de te retourneren artikelen bij de originele verpakking in en verzegel de verpakking met de bijgeleverde rode Security sticker. Plak het retourlabel op de verpakking. Dit kan bij een PostNL punt naar keuze.
Retourneringen kunnen uitgevoerd worden: In de winkel: Je kunt de kledingstukken naar alle Stradivarius winkels brengen van hetzelfde land waar je ze online aankocht, behalve Outlet winkels van Stradivarius. Op een leveringspunt: Je kunt vragen het artikel te retourneren via een postkantoor.
Winkels en bedrijf
Om een aankoop in een van onze winkels te kunnen ruilen of retourneren, is het noodzakelijk dat je de originele kassabon op papier laat zien . Je kunt hem ook laten zien via je ZARA QR (alleen beschikbaar voor retouren).
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Retourneren met ons DHL-retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
Bezorgkosten retour
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Gratis verzending bij Stradivarius
De verzendkosten van €3,95 komen voor bestellingen vanaf €60,- te vervallen.
Je hoeft alleen maar in te loggen bij "Mijn Account" en daarna naar het gedeelte "Bestellingen" te gaan. Voor een DropOff retour moet je via je account een retour aanvragen en het item dat je wilt retourneren inpakken. Ga dan naar het afgiftepunt om het pakket in te leveren. Je hoeft geen retourticket uit te printen!
Stradivarius is een van de bekendste viool-merken, maar inmiddels ook een bekende en geliefde kledingshop. In 1994 begint het muziekstuk van deze hippe winkel in Spanje. Daar maken ze kleding en mode-accessoires voor iedereen die de melodie van Stradivarius wil ontdekken.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Retourzending via een C&A-filiaal werkt als volgt: vul het meegeleverde retourformulier in en leg deze samen met het/de te retourneren artikel(en) in het pakket. Sluit het pakket, plak de meegeleverde retoursticker op en breng het pakket en ontvangstbewijs tijdens onze openingsuren naar een C&A-filiaal in Nederland.
Laat je klant zelf kiezen waar en wanneer hij zijn retourpakket afgeeft. Met ruim 4000 bemande en onbemande PostNL-punten in Nederland én 800 in België zit er altijd één in de buurt. Onder andere bij Albert Heijn, Bruna, Jumbo en Primera.
Wanneer klanten een product dat online is aangekocht per post retour sturen, komt het terecht in ons distributiecentrum. Wat hier retour komt, wordt uitgepakt zodat de artikelen gecontroleerd kunnen worden en terug in de circulatie komen.
Bijna de helft van mensen die online winkelen stuurde in 2020 iets terug, en dat valt mee. Nederlanders stuurden in 2020 bijna 23 miljoen online bestelde pakketjes retour, 7 procent van het totaal. Dat is minder dan voorheen, ondanks de coronacrisis en bijbehorende hausse aan online bestellingen.
Zalando Lounge bestelt de producten pas bij de leverancier zodra een campagne is afgelopen. Hierdoor zijn hun kosten voor bijvoorbeeld opslag veel lager en kunnen ze de producten zo goedkoop aanbieden. Het nadeel voor klanten is wel dat het wat langer duurt voordat je je bestelling binnen krijgt.