Chiptuning is een term dat gebruikt wordt voor het proces motormanagement optimalisatie van personenauto's. Het doel van motormanagement optimalisatie is om de motor krachtiger, zuiniger, soepeler en sneller te maken. De specialist op het gebied van motormanagement optimalisatie is ATM-Chiptuning.
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer? De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur vrijwel niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen. Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto's zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor.
De percentages liegen er niet om; tot wel boven de 20% aan extra vermogen en trekkracht. Een auto fabrikant kan voor uw auto hetzelfde betekenen, echter betaalt voor hetzelfde product honderden euro's extra door marketing technische redenen.
Het extra vermogen zorgt voor een snellere acceleratie (ook in hogere versnellingen) en vaak ook voor een hogere topsnelheid. Ook gunstig: bij een normale rijstijl heb je vaak een gunstiger brandstofverbruik. Bij atmosferische blokken levert chiptuning overigens relatief weinig vermogenswinst op.
Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Het optimaliseren van de software haalt het beste uit de motor van uw auto. Dit door het uiterst nauwkeurig aanpassen van verschillende parameters zoals de inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip, turbodruk, gaspedaalreactie etc. Door chiptuning reageert de motor van de auto directer en met meer souplesse.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.
Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Als een auto gechipt is betekend dit dat er een andere chip in je motormanagement wordt gezet of in sommige gevallen wordt de software op de bestaande chip overgeschreven. Dit is lastig te achterhalen. Je zou het kunnen zien als je de computer opent. Dan kan het zijn dat er op de chip een merk staat van een tuner.
Chiptuning is perfect af te lezen op de print-out die de dealer moet meesturen naar BMW met een eventuele garantie-aanvraag. Chiptuning is perfect af te lezen op de print-out die de dealer moet meesturen naar BMW met een eventuele garantie-aanvraag.
Vagtechniek is specialist in chiptuning voor BMW. Door aanpassingen te maken in de motormanagementsoftware is het mogelijk om uw BMW meer vermogen te geven. Na chiptuning heeft uw motor ongeveer 25% meer koppel- en motorvermogen. Bij een gelijkblijvende rijstijl kan de motor ook een paar procenten zuiniger worden.