Momenteel kost een kWh €0,62 met een Supercharger. Voor de daluren (22.00 tot 6.00 uur) bedraagt het tarief € 0,53. Om 100 km te rijden, kan de prijs van een oplaadbeurt tussen 8 en 12 euro liggen.
De tarieven van de Tesla Supercharger bedragen normaal gesproken 0,25 euro per kWh voor Tesla-rijders. Met een andere EV, en geen abonnement, betaal je doorgaans rond de 0,40 euro per kWh. Ga je vandaag met je Model 3 Long Range (78,1 kWh) laden, waarvan naar schatting 72 kWh bruikbaar is.
Tesla: soms kost snelladen niets
Is dat niet zo, dan rekent Tesla voor een Supercharger tussen de €0,32 en €0,36 euro per kWh afhankelijk of het een dal- of piekuur is.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Bij alle Europese Tesla Superchargers kun je namelijk je auto opladen zonder te betalen. Gratis opladen voor alle elektrische auto's en dat geldt niet alleen voor Tesla's, ook andere elektrische auto's kunnen hun batterij gratis opladen.
Tesla-baas Elon Musk bedacht dat kopers van een Tesla Model S en X hun auto levenslang gratis mogen opladen.
Dankzij het grote netwerk voor super snelladen, de automatische voorverwarming van de batterij en het uitzonderlijke bereik van elke Tesla kunt u nog meer tijd op de weg doorbrengen. Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen.
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,37 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Terwijl Tesla-rijders in 2021 gemiddeld € 0,28 per kWh betaalden, was dat gemiddelde in augustus 2023 gestegen tot € 0,57. In ongeveer negen maanden tijd is het tarief voor het laden bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen tussen de € 0,66 en € 0,70 per kWh.
Allego Snelladers
De kosten voor het laden van je auto bij een snellader zijn hoger dan bij een normale lader. Dit komt doordat de kosten voor de lader, de netaansluiting, de locatie en het onderhoud van een snellader hoger zijn dan voor reguliere laders.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 15,1 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is hij zuiniger en in andere juist minder zuinig.
Alle elektrische wagens met een CCS combo connector kunnen aan een Tesla Supercharger opladen. Deze soort connectors zijn de norm bij Europese EV's, dus het overgrote merendeel aan elektrische voertuigen kan aan zulke snelladers opladen.
Hoeveel KW heeft een Tesla Supercharger? V3 Superchargers hebben de mogelijkheid om een piekvermogen van maximaal 250 kW te leveren.
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Tesla Model 3 tussen de 25 minuten (snelladen) en 38 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een laadpaal is dat maximaal 8 uur en 15 minuten. Op de meest voor komende huisaansluiting (3 fase 25A) laadt de Tesla Model 3 met maximaal 11 kW.
Supercharging voor andere merken dan Tesla is alleen beschikbaar voor voertuigen met een CCS-aansluiting. Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels of een adapter, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-connector.
Laad je bij een publieke laadpaal op, dan kost een volle accu je gemiddeld € 33,25*. Laad je met een snellader langs de snelweg op, dan kost het opladen je gemiddeld € 49,87*.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
- vaak tot 100% opladen is niet goed voor de levensduur van de batterij. De LFP batterij kan hier overigens beter tegen, maar bij een SuC tijdens een rit over een lange afstand tot 100% laden is zinloos.
De Supercharging-snelheid kan variëren door het laadniveau van de batterij, het huidige gebruik van het Supercharger-station en extreme weersomstandigheden. Uw voertuig laadt sneller op wanneer de batterij een lager laadniveau heeft. Het opladen gaat langzamer naarmate het laadniveau toeneemt.
Thuis kunt u uw Tesla opladen zoals elke andere elektrische auto met een standaard huishoudelijk stopcontact of een wallbox.