Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed. Beide schepen behoren tot de A-klasse van Evergreen. Binnen deze klasse vallen twaalf schepen. Van de zeven opgeleverde schepen hebben er zes een capaciteit van 23.992 TEU.
De Ever Ace (400 x 61 meter) van Evergreen wordt het grootste containerschip van de wereld. Het schip, de eerste van een serie van 10, heeft een capaciteit van 23.992 teu en verslaat de schepen van HHM met 28 teu verschil.
MSC exploiteert momenteel een vloot van 587 containerschepen met een totale transportcapaciteit van 3.892.732 TEU, terwijl de vloot van Maersk 711 schepen telt met een totale laadcapaciteit van 4.126.740 TEU.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Welaan dan! Op zijn top had de supertanker Seawise Giant een draagvermogen van 564.763 ton, een breedte van bijna 69 meter en een lengte van 458 meter. Dat is 77 meter langer dan de Empire State Building hoog is. De Titanic was, ter vergelijking, 269 meter lang.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
Kapitein Lord bezegelde met zijn beslissing het lot van 1.500 mensen op de Titanic. Maar dankzij een andere kapitein overleefden toch nog 705 mensen de ramp.
Noord-Korea
Onder de 967 marine-activa bevinden zich 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsvaartuigen. Die schepen zijn grotendeels van Sovjet-, Chinese of Noord-Koreaanse afkomst en zijn in de meeste gevallen van lage kwaliteit en slecht onderhouden.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
1. Noord Korea: 967 Schepen. Noord Korea kan de strijd aangaan met een marine die 967 marine-eenheden sterk is, waaronder 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsschepen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.