Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
In totaal vloeide er 50,7 miljoen euro richting het materiaal om de auto te bouwen (motoren niet meegerekend), teamkleding en stickers.
"Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro. Bij de Formule 1 is het helemaal anders.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Hoewel de kosten van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1-auto kunnen oplopen tot meer dan twaalf miljoen euro's, proberen constructeurs het totaal te maskeren om boetes door de FIA te vermijden. Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Het salaris van een normale F1 monteur is tussen de 30.000 en 60.000 euro per maand. Het salaris van een F1 monteur in de pit crew kan oplopen tot 25.000 euro per maand. Dit bedrag is exclusief eventuele bonussen. Bij beide banen geldt dat je flink wat ervaring moet op doen.
De Mexicaan kreeg in 2022 een nieuw contract met loonsverhoging. Naar verluidt verdient hij nu omgerekend 7 miljoen euro per jaar. Dat is slechts 22 eurocent per seconde. Check ook het vermogen van de Formule 1-wereldkampioen.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Voor een normaal biertje Heineken betaal je €3,95, terwijl je voor een halve liter bier €7,10 moet afrekenen.
De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk. F1-coureurs betalen over het algemeen echter niet voor hun uitrusting, ze hebben allemaal sponsorovereenkomsten met de verschillende leveranciers en deze leveren hen elk seizoen een bepaald aantal helmen.
Toch zijn de prijzen van verschillende onderdelen bekend. Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro.
In totaal bezochten 5,7 miljoen fans de circuits, een stijging van 36 procent ten opzichte van 2019, het laatste seizoen dat niet getroffen werd door de pandemie. Daarnaast stegen de totale inkomsten van 2,136 miljard dollar naar 2,573 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
Tot wel 15 miljoen euro
Om een indruk te geven: een stuurwiel van een F1-auto kost al ongeveer 50.000 euro en een voorspoiler en achterspoiler kosten gezamenlijk al een slordige 200.000 euro, afhankelijk van hoe complex het ontwerp precies is.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Verstappen is het jongste Quote 500-lid aller tijden met een vermogen dat geschat wordt op ongeveer 120 miljoen euro. De tweevoudig wereldkampioen woont in Monaco en beschikt over zijn eigen privévliegtuig.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
In 2022 kreeg hij door zijn enorme successen met vijftien overwinningen en zijn tweede opeenvolgende wereldtitel nog een flink bedrag aan bonussen uitgekeerd. Volgens Forbes komt dat neer op $20 miljoen dollar, waardoor zijn totale salaris in 2022 liefst $60 miljoen dollar telt.
De hoogte van het salaris hangt af welke positie je hebt in de pitcrew. Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Formule 1: Oostenrijk en België het goedkoopst
De totale kosten – entreeticket en vervoer – komen voor Oostenrijk uit op slechts 167 euro.
De goedkoopste tickets in 2022 zijn verkrijgbaar voor de race in Hongarije. Daar ben je 115 euro per persoon kwijt. Ook de Grand Prix in Azerbeidzjan is relatief goedkoop vergeleken met Monaco en Miami. Daar betaal je 122 euro voor het goedkoopste ticket.