De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Wanneer er geen of reguliere drukte is wordt vaak aangeraden om minimaal 2 uur voordat de Europese vlucht vertrekt op de luchthaven te zijn. Bij een intercontinentale vlucht was dit minimaal 3 uur.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
Zeker op dinsdagavonden vlieg je erg rustig. Ook in Rotterdam en in Eindhoven gaat het vaak mis met de drukte op woensdagen. En mocht je je vluchttijden nog kunnen kiezen, vlieg dan vooral 's ochtends.
De problemen met achtergelaten koffers op Schiphol worden groter. Op de luchthaven stapelen duizenden en duizenden koffers en bagagestukken zich op. Ze liggen zelfs buiten. Door personeelstekorten bij de bagage-afhandelaren en luchtvaartbedrijven is ook achter de schermen chaos ontstaan op Schiphol.
10 piekmomenten per dag verwacht
07:00-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:20 (starten), 13:20-14.00 (landen), 14.00-15:00 (starten), 15:00-16:00 (landen), 16:00-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen) en 20:40-22:00 (starten).
Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.
In juli verwacht het vliegveld minimaal 70.000 reizigers per dag die vertrekken naar een ander land. Uit het onderzoek dat onlangs uit werd gevoerd bleek dat 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 9 juli waarschijnlijk de minst drukke dagen zullen zijn met minimaal 60.000 reizigers per dag.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Ook vraagt de luchthaven passagiers om zo min mogelijk bagage mee te nemen. Door reizigers vier uur voor vertrek de vertrekhal in te laten, wil de luchthaven voorkomen dat passagiers te vroeg in de rij gaan staan voor de incheckbalies en veiligheidscontrole.
Vooral zaterdag en zondag zijn gemiddeld minder voordelige dagen om te vliegen. Vluchten met vertrek op maandag boek je het beste ongeveer 55 dagen voor vertrek.
Reis je alleen met handbagage en heb je al online ingecheckt? Dan kun je direct naar de priority lanes doorlopen nabij de SkyPriority incheckbalies. Na de security check is er afhankelijk van je bestemming nog een paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee.
Alle reizigers die vanaf Schiphol vertrekken, gaan direct na het inchecken door naar de securitycontrole. In de vertrekhallen 1, 2 en 3 staan de nieuwe securitybalies. Zodra reizigers met hun handbagage zijn gecontroleerd, hoeven zij alleen nog door de paspoortcontrole.
Dat kunnen er overdag makkelijk 5000 zijn, terwijl dit 's nachts naar 1500 daalt. Een twee grote concentratie is boven europa waar het ook enorm druk is overdag. Laat ons dus aannemen dat er boven europa ook 5000 zijn, en nog eens 5000 ergens anders. Dat kom je dus, door de US-gegevens te extrapoleren op 15000.
Gedurende de dag is er is aantal piekperioden, zowel in het binnenkomende als in het uitgaande verkeer. Tijdens deze piekuren worden ruim honderd vluchten per uur afgehandeld.
Transavia vliegt meer dan 10 keer per dag vanaf de grootste luchthaven van Nederland: Amsterdam Schiphol. De luchthaven is gemakkelijk te bereiken per auto, trein en bus. Weet je al waar we je naartoe mogen brengen?
Vertrek: piekdag
Wij verwachten een erg drukke dag in de vertrekhal. Je staat langer in de rij en kan (grotendeels overdekt) buitenom geleid worden.
Gemiddeld hebben afgelopen week dagelijks 60 mensen hun KLM-vlucht gemist.
Als je online incheckt is de kans kleiner dat je geweigerd wordt omdat je dan al een stoel aangewezen krijgt. Passagiers die op de luchthaven inchecken lopen meer kans geweigerd te worden op de vlucht omdat de meeste stoelen dan al vergeven zijn.
Schiphol never sleeps
Een half uur voor de laatste vlucht sluiten ze pas weer. Bovendien is in elk gebied minstens één horecapunt in de nacht open, en meer als het drukker is. De horeca ademt mee met het aantal reizigers, zodat er altijd ergens een bak koffie of een lekker broodje te halen is.
De vertrekhal waar je op Schiphol naartoe moet, hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Elke luchtvaartmaatschappij heeft eigen incheckbalies die verdeeld zijn over de verschillende vertrekhallen. Ga dus altijd na waar de incheckbalies van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, te vinden zijn.